Week 8 alweer, eerste week reizen! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu Week 8 alweer, eerste week reizen! - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu

Week 8 alweer, eerste week reizen!

Door: Gea Veenwijk

Blijf op de hoogte en volg Gea

16 Juli 2013 | Swaziland, Mbabane

Week 8

Maandag 8 juli. (dag 1 Johannesburg-Pretoria)
Vandaag ben ik na het ontbijt maar even weer naar het centrum gegaan. Ik heb me nog even een vestje gehaald en een shirtje, aangezien ik voornamelijk oude kleding mee heb. En als we gaan eten met de groep, wil ik er ook wel een beetje normaal bij lopen. Na het shoppen heb ik nog even met Janneke gebeld en ben weer naar huis gegaan. Hier heb ik nog even op internet gezeten en me vermaakt met mijn boek. Ik heb mijn koffers helemaal goed ingepakt en mezelf even wat warmers aan getrokken. Daarna ben ik weer achter internet gaan zitten, het kan nu nogJ
Rond 6 uur heb ik even een soepje gegeten en ondertussen nog even met Marloes kletsen. Ik probeer de laatste 3 dagen al een account aan te maken voor de foto’s, maar het wil me maar niet lukken. In NL dan maar, of wanneer ik internet heb via mijn eigen laptop.
Om kwart over 8 heeft Ruben mij naar het vliegveld gebracht. Hier zal de groep om ongeveer 21.15 landen. Ik had gemaild met het reisbureau, waarbij ze zeiden dat de reisleider herkenbaar was aan een blauw shirt of blauw bord. Ik kwam om 21 uur aan, één keer raden wat ik niet kan vinden..juist, de reisleider. Ik begon al wat te twijfelen of ik wel goed stond, maar het bleek toch echt zo te zijn. Om 21.05 waren ze geland. Aankomsthal A!. Om 21.30u; nog niemand te zien. 21.40u; nog niemand. Oh shit, sta ik echt wel goed? Hmm, zal wel, gewoon blijven staan. 21.50; Ah, de mensen van KLM! In ieder geval de goede aankomsthal! 22.00; Hé, iemand met een FOX label! Even aanspreken, kunnen we samen rondkijken. Daarna zag ik er nog 1, en die vertelden dat een man vooraan zei dat er in de hoek een groep zou wachten van FOX vakanties. Dus Ik ben er ook maar heen gelopen met het echtpaar, en ja hoor, zo waren we compleet. De man, niet herkenbaar zoals de beschrijving, heet Steve, hij is onze reisleider. De groep bestaat uit 12 mensen. 1 echtpaar met 2 jongens. 1 echtpaar met 1 jongen, 2 echtparen en ik. Compleet, dus koffers inladen en hoppa naar ons busje. In de bus kregen we de informatie voor de volgende dag. Inmiddels is het al goed 23 uur, dus allemaal op bed! Morgen om 7 uur gewekt, half 8 ontbijt. Het hotel ziet er prima uit! Na een foutje met de sleutel, er zit al iemand anders in ‘mijn’ kamer en ik heb toch geen gedeelde kamer besteld, kon ik ook terecht in mijn kamer. 2 bedden, ruime kamer. Dikke prima! Nog even een boekje lezen (kan niet missen) en ook ik ben heerlijk gaan slapen!

Dinsdag 9 juli. (dag 2 Pretoria)
Vandaag heb ik zelf mijn wekker gezet om 6.45. Ik wil toch eerst even lekker douchen! Om 7 uur ging mijn telefoon, ik stond net lekker te douchen! Maar ik gauw opnemen, wake-up call. Ohja, dat was ook zo. Ik was al wakker, maar toch bedanktJ Om 7.30u zat ik lekker aan mijn ontbijt. Keus in overvloed! Als dit de hele tijd zo is…Om 8.15 hadden we een meeting in de tuin. We zouden even wat dingen doornemen en dan doorgaan naar Pretoria. Eerst gingen we naar het Kruger house. Voor degene die het museum binnen wouden gaan, mochten naar binnen. Dit was een optionele tour. Aangezien ik niet van museums hou, heb ik deze laten schieten. Degene die wel gingen waren ongeveer een half uurtje binnen Ik heb even lekker kunnen rondlopen. Hierna zijn we doorgegaan naar het voortrekker monument. Een mooi gebouw met een redelijk mooie tuin. Je kon aardig ver bovenin komen waardoor je een prachtig uitzicht had over pretoria. En hier was ook nog een winkeltje waar ik mooi even doorheen kon struinen. Wel veel hetzelfde wat je overal ziet, maar het blijft leuk!
Nadat iedereen het hier wel gezien had, zijn we naar Union buildings gegaan. Hier kon je verder weinig doen, alleen een mooie tuin in! Netjes en bijgewerkt, zoals de meeste tuinen hier trouwens. Ik ben even lekker in het zonnetje gaan zitten.
In de middag gingen we naar Soweto. Je kon als optioneel tour kiezen uit een fiets of wandel route. We gingen allemaal voor de wandel route. Dit was prachtig! Ik heb een ander stuk van Soweto gezien als de vorige keer. We gingen nu door een slopenwijk. Mensen wonen er gratis, krijgen gratis stroom en water. Maar ze leven erg dicht op elkaar. Het lijkt wat op een vuilnisbelt en zo ruikt het ook aardig. Mensen delen 1 toilet met zo’n 11 families. Over de straten zie je soort kleine riviertjes, dit is urine. Moet je nagaan hoe het ruikt. Over de hele ruimte zie je afval liggen. Op een andere plek liggen veel vuilniszakken. Dit wordt er 1 keer per week weg gehaald. Dit zie je allemaal als je door het wijkje heen loopt. Terwijl we liepen, kwam er een klein meisje aan die me om de benen vast pakte. Zo schattig. Ze zien er verder heel gelukkig uit. Lopen rond met speelgoed en kleine zakjes chips. Ze zijn alleen niet de schoonste kinderen, maar goed, ze zien er gezond uit. Op de helft kregen we vlees met pap. Dit konden we proeven in het restaurant. Het restaurant ziet eruit als een oud klein schuurtje. Aan beide kanten staat een bankje, en in het midden een tafel. Dat is het. Dus niet te vergelijken met wat wij een restaurant nomen. Op het einde riepen kinderen dat ze op de foto wouden. Daarna wouden ze hem bekijken en begonnen ze te lachen. Vast raar om jezelf op zo’n schermpje terug te zienJ.
Uiteraard kwam ik nog een andere mafkees tegen. Een oudere meid. Ze wou ook op de foto en ging even gek doen. Hmm..had ik zelf kunnen zijn;)

Na een volle dag zijn we terug gereden naar ons hotel. Onderweg nog veel gezien. Onder andere de witkoppenschool en buurt. Bijzonder hoor. Zou er wel eens binnen willen kijken. Maar goed, we waren nu onderweg. Thuis gekomen hadden we nog even tijd om onszelf op te frissen. Ik had het aardig fris, dus heb de verwarming aangezet en heb een lekkere douche genomen. Hierna hebben we met de hele groep gegeten in het restaurant naast het hotel. Een buffet, met wat muziek. Mooi om te horen, het eten was prima te doen! Een gezellige, mooie en volle dag! Tijd om nog even te lezen en te gaan slapen! Morgen moet alles een kwartiertje eerder en moeten de koffers ook nog mee, dus inderdaad nog even lezen en slapen!

Woensdag 10 juli. (dag 3 Pretoria - Mpumalange - Origstad)
Vandaag was voornamelijk een reis dagje. We gaan de reis tot halverwege kruger park maken! Eerst even douchen en weer heerlijk ontbijten. Nadat de koffers ingeladen waren en wij volle magen hadden konden we vertrekken.
We hebben onderweg een aantal stops gehad. Om te plassen en om wat te eten/drinken. Onderweg kwamen we ook weer aardig wat marktjes tegen. Nog steeds allemaal hetzelfde, maar dit keer ook iets anders. Een armbandje met een knoopje die niet verroest is! Die heb ik maar even aangeschaft. Het lijkt ook zo kaal als je niets om je armen hebt. Heb alles thuis gelaten, dus ja, dan moet je wat aanschaffen heJ Op den duur waren we aangekomen bij Hannah lodge. Hier hadden we even om alles uit te pakken etc. daarna zijn we op een game drive geweest. Het word al aardig fris rond 5 uur, dus heb ik het kleedje dat op mijn stoel lag heerlijk om mij heen geslagen. Lekker warm. We hebben neushoorns gezien, zwijntjes, Impala’s, gnoes en weet ik het wat. Genoeg dieren! Nadat het wat donkerder werd zag je minder, dus tijd om terug te gaan! We hebben weer met zijn allen gegeten. Zoals gewoonlijk hier, buffet. 1 prijs, zoveel eten als je wil. Hier kregen we ook een optreden van lokale mensen. Wat zang met klein beetje dans. Leuk om te horen en te zien!
We hebben aardig lang gezeten, wat gezellig was! Daarna zijn we allemaal naar ons eigen huisje gegaan en lekker gaan slapen. Morgen weer een nieuwe dag!

Donderdag 11 juli. ( dag 4 Origstad - Kruger park)
Wederom een reisdag. Maar met ook veel mooie bezienswaardigheden. Vanmorgen moesten we dan ook weer vroeg op. We werden gewekt om 5 uur. Hierna weer even ontbijten en instappen maar weer. We zijn eerst naar de blijde rivier gegaan. Hier hadden we een prachtig uitzicht op de bergen en watervallen. Het was behoorlijk hoog als je even over de reling heen keek, even zo’n kriebel moment, maar enorm mooi! Daarnaast was een markt waar we uiteraard ook nog even langs zijn gelopen. Nadat we hier ons 3 kwartier hebben vermaakt zijn we doorgegaan naar Bourke’s luck potholes. Hier hebben we heerlijk kunnen klimmen over de rotsen en bij de watervallen. Er was uiteraard een route, maar het is leuker om ervan af te wijken en gewoon zelf een route te verzinnen. Het was wel wat glad, gelukkig niet uitgegleden en heel weer terug gekomen;) Ook hierbij weer een markt waar we bij langs zijn gegaan. We zijn hierna naar God’s Windows gegaan. Helaas was het hier te mistig, dus konden we verder niets zien. We zijn doorgegaan naar .Pilgrim’s Rest. Een mooie waterval. Groot, maar helaas maar 1. Dus al gauw op uitgekeken. Ook hier hebben we de bijgelegen markt even bekeken. Daarna zijn we doorgegaan naar .Pilgrim’s Rest, wat voor mij niet geheel bijzonder was. Daarna konden we door rijden naar Kruger park!
Hier moesten we even inchecken en onze stickers op de koffers plakken. Zo werden onze koffers naar onze tent gebracht. Ja, we slapen hier in tenten. Niet zoals gewone tenten, wel aardig groot, normaal bed en douche en toilet. 1 douche binnen en 2 douchen buiten! We zullen zien;).
We hadden even de tijd om ons te instaleren voordat we op tour gingen. We zijn vertrokken om 17u en zijn eerst naar een meer gegaan. Hier hebben we hippo’s gezien. Hier kregen we wat te drinken en wat te knabbelen. Daarna zijn we verder gegaan. Helaas werd het al aardig donker. Ik kreeg een zaklamp waarmee ik de zijkanten moest verlichten, kijken of er dieren zijn. We hebben eigenlijk vrij weinig kunnen zien. Het was te koud voor de dieren (maar ook voor ons) en te donker om ze goed te kunnen zien. We waren rond 19u terug bij de lodge, we hebben ons tegoed gedaan aan het diner, lopend buffet.
Daarna was het weer tijd om te slapen. Heerlijk in een warm bedje na zo’n koude tocht!

Vrijdag 12 juli. (Dag 5 Kruger park)
Vandaag was het weer eens vroeg opstaan! 5 uur werden we gewekt, waardoor ik uiteraard om 4.45 al mijn wekker liet afgaan om eerst te kunnen douchen. Om 5.30 hadden we ontbijt en om 6 uur de full game drive. Oftewel de hele dag een tour door Kruger park. Het was in de ochtend nog erg koud. Ik, goed ingepakt met een aantal lagen kleding en een jas, had het aardig koud en deed heerlijk 1 deken als kussen omdat de stoelen aardig koud waren en 1 deken over me heen. Een stuk aangenamer. We begonnen te rijden en het werd ook aardig snel licht. We hebben over de dag heel wat foto’s kunnen schieren van prachtige dieren; giraffes, olifanten, impala’s, aapjes, neushoorns (witte en zwarte) etc. Helaas niet de leeuw en de luipaard, die missen nog in het wild van de big 5 van Afrika van die we gezien (moeten) hebben. We hebben onderweg een koffiepauze gehad waar ook nog een winkeltje was met diverse spulletjes. Tussen de middag hadden we een lunch. Dit was niet heel fantastisch naar mijn idee, maar goed, we konden er weer tegenaan. In de middag hadden we wat minder geluk qua dieren, dan is er toch een stuk minder te zien. De dieren hebben dan hun middagdutje, op de giraffes na die ongeveer 15 minuten per dag slapen. Maar al met al was het een leuke dag! Heerlijk weertje erbijJ
Rond half 5 waren we weer terug. Ik heb nog even wat gelezen en de foto’s op de harde schijf gezet, het kaartje weer leeg voor gebruikJ Om 19u hadden we weer buffet. Dit was weer prima te eten! Voornamelijk de toetjes;) Daarna was het weer slaaptijd, morgen wederom weer vroeg eruit!

Zaterdag 13 juli. (dag 6 Kruger Park - Swaziland)
Vanmorgen wederom vroeg eruit. 5 uur werden we gewekt en om half 6 hadden we een bushwalk. Zonder ontbijt dus! Het was ongeveer 45 minuten rijden voordat we gingen lopen. We hebben weinig dieren kunnen zien, maar de omgeving was erg mooi! Onderweg wel wat afdrukken en sloopwerk van de dieren kunnen zien. En uiteraard de uitwerpselen. Op den duur staken we de weg over om de andere kant van de bush te zien. Dit was allemaal afgebrand, dus hier verwachten we als groep zijnde erg weinig. Dit bleek ook het geval. Helaas werden onze broeken en schoenen hier wel enorm vies van, dat had niet gehoeven… Maarja, al met al was het een leuke ochtend zo! Om 9.15 waren we weer terug bij ons verblijf. We hebben eerst lekker kunnen ontbijten en zijn daarna naar onze tenten gegaan om ons even op de frissen. Ik heb de buitendouche maar eens even geprobeerd. Nu was het ook niet koud buiten, dus de douche was heerlijk! Gelukkig gewoon warm waterJ
Daarna gingen we weer op weg, dit keer naar Swaziland. Onderweg hebben we nog even leuk kunnen shoppen. Daarna zijn we doorgegaan naar Ngwenya glass; glasfabriek winkeltjes. Alle dieren die je je kunt bedenken waren er wel in glas. Daarnaast zag ik ook hele mooie wijnglazen, leuk voor als mensen al een slokje teveel op hebben. (Scheve glazen en glazen met scheve pootjes). Ik heb niets meegenomen, veel te breekbaar. Ik heb nog even in de andere winkeltjes gekeken. Daarna zijn we verder gereden. Eenmaal aangekomen bij de grens moesten we eerst nog wat controle momenten doen. Eerst dat we Zuid-Afrika in gaan, dat gaat hier goed. Het is 13 juli, krijg ik een stempel van 23 juli. We zijn lopend de grens over gegaan, in Swaziland een controlestempel. Dit keer wel de goede datum, dus dat de eerste stempel niet juist is maakt niet uitJ
We waren dus in Swaziland aangekomen!
We reden door naar Milwane, waar ons verblijf zal zijn. Dit verblijf bestond uit een echt hutje zoals bij de Zulu’s. Wel met een aparte ruimte voor de douche en toilet erbij aangemaakt. We hoeven ons niet in de rivier te wassen dus;) Wat we onderweg wel een aantal keren zagen, de was dan:P
We hebben eerst nog even de tijd gehad voor onszelf. Daarna hadden we een buffet. Na het buffet was er een optreden van de Swaziland mensen. Dit is altijd leuk om te zien vind ik. Na afloop zijn we naar onze hutjes gegaan, onderweg kwamen we nog impala’s tegenJ Ik heb uiteraard nog even een aantal hoofdstukjes gaan lezen en ben lekker gaan slapen!

Zondag 14 juli. (Swaziland - Kwazulunatal)
Vandaag was het een uitslaapdagje. Om 7 uur werden we gewekt na een heerlijk nachtje! Om half 8 ontbijt en om 9 uur vertrek! Na het ontbijt heb ik samen met Leo en Gerda nog even over het park heen gelopen. Daarna zijn we met het busje naar de receptie gegaan, 3.5 km verder op. De rest was gaan lopen, maar vandaag had ik daar even geen zin in. Ik heb het winkeltje op het park bekeken en zijn een stukje het park ingelopen. Nog even snel een toilet bezoek en hup in de bus. Toen ik het gevoel had dat ik net zat, konden we alweer uitstappen bij Swazi Kraft market en candle factory. Hier waren prachtiige kaarsen! Een man deed voor hoe de kaarsen daar werden gemaakt. Hij had een vierkant stuk kaarsvet in zijn hand. Hierover deed hij 2 stukken kaarsvet waarop vormen zaten. Binnen 3 minuten had hij er een olifant van gemaakt. De 2e werd een neushoorn. Het was echt zo knap! En het hele winkeltje stond er vol mee! Zonde om op te branden. Nadat ik dit even heb bewonderd ben ik over de markt gegaan en heb ik de winkeltjes bekeken. Hier waren wel wat spullen die ik nog niet eerder had gezien. Mooie kussenslopen etc. Super mooi, maar iets aan de prijzige kant. Misschien kom ik het nog wel weer tegen een iets zachter prijsjeJ Daarna was het weer even doorrijden. Voordat we de grens over gingen naar Zuid-Afrika gingen we nog even eten. Tosti met parat. Was prima te eten! Nadat we heel even gebruik konden maken van wi-fi en de toilet was het tijd om door te gaan. Even betalen..maar kregen een aantal Swazi geld terug. Dit kan je niet in Zuid-Afrika gebruiken, andersom wel, dus moest even gewisseld worden. Ging een beetje moeilijk, want ze hadden niet veel Zuid Afrikaanse Rand(ZAR) Waar je hiermee wel kan betalen. Maar goed, uiteindelijk alles gelukt. Op naar de grens. Weer een stempeltje rijkerJ We zijn doorgereden naar ons hotel voor de komende 2 nachten. Het is weer op een privé park.
Eenmaal aangekomen hadden we nog wat vrije uurtjes. Sommige zijn in het zwembad gesprongen, potje gevoetbald of gaan zonnen. Ik ben ook lekker in het zonnetje naast het zwembad gaan liggen. Nadat het zonnetje weg was, was het toch behoorlijk frisser geworden. Ik ben naar mijn kamer gegaan en ben bezig geweest met mijn blog. Moet nog een aantal dagen inhalen, maar weet bijna niet meer wat ik wat wanneer gedaan heb. Maar kom er uiteindelijk wel uit. Om half 6 was het weer kantoor tijd. Even de tours doornemen, kijken wat je wil en wat niet, en wat je moet betalen. Daarna hebben Pollawat (als je het zo schrijft?!), Martijn, Wouter en ik nog een uurtje Uno gespeeld. Gezellig even zo’n spelletje. Om 19 uur begon de Braai. Alles was klaar voor je, dus groenten konden we zelf pakken en het vlees werd op je bord gelegd. Na afloop kregen we 2 bolletjes ijs met chocoladesaus. Na een lekker warm bakje thee was het tijd om terug te gaan naar de kamers, morgen weer vroeg dag met leuke activiteiten.

  • 16 Juli 2013 - 18:08

    Monique:

    Tsjonge, je begint op een Afrikaan te lijken met dat kou kleumen van je. Weet je nog dat zij met mutsen en jassen liepen en jij in een hemdje? Jij gaat dezelfde kant nu op he?
    Ha,ha,ha,ha, veel zonneschijn en warmte gewenst. Het was weer leuk je verhaal te lezen.

  • 16 Juli 2013 - 20:29

    Karin:

    wat weer een leuk verhaal, veel plezier nog de komende weken!!! xxx

  • 20 Juli 2013 - 08:32

    José:

    Weer een mooi geschreven verhaal! En wat maak je prachtige dingen mee!
    (het fotomomentje met de mafkees moest ik wel ff lachen, idd net Gea :P )
    Wens je nog veel plezier de komende weken!
    Liefs Joost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Hoi Hoi, Welkom op mijn reisblog! Hier zal ik mijn reizen op bijhouden. 2013: Zuid Afrika 2014/2015: Thailand, Indonesia, Australia, Fiji islands and New Sealand Veel leesplezier! Liefs Gea

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 20060

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 25 Juni 2015

Down under!

19 Mei 2013 - 06 Juli 2013

Eindelijk. ....Zuid-Afrika!

Landen bezocht: