eerste dagen johannesburg en Ukutula - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu eerste dagen johannesburg en Ukutula - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu

eerste dagen johannesburg en Ukutula

Door: Gea

Blijf op de hoogte en volg Gea

06 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Brits

Week 5 en 6

Maandag 17 juni.
Deze dag ontwaak ik in een hostel, een vrij slechte nacht gehad, nog niet helemaal vertrouwd dit hier. En ik had een stijve nek van het liggen, het is koud!
Toen ik gisteren werd opgehaald was dat al een beetje een vage kerel, blijkt ook nog een beheerder te zijn, samen met zijn broer. Noemt me telkens darling, pop etc. Uhm, dan moet je niet bij mij wezen.
Een reactie met mijn naam is Gea en zo mag je me ook noemen aan het einde van de rit zal niet doorgedrongen zijn, want ook vandaag word ik nog zo genoemd.
Ik heb vandaag eerst maar eens lekker lang op bed gelegen. Gisteren was ik behoorlijk moe waardoor ik redelijk vroeg op bed ben gekropen. Ik was al wel om 6 uur wat wakker, om half 8 klaar wakker. Ik heb heerlijk gelezen tot 11.40 uur! Toen bedacht ik me dat ik maar eens moest gaan douchen. Het weer was lekker, dat scheelt. Ik moest door de buitenlucht naar de douche. Zo’n douche die niet op slot kan en met van die glazige ramen. Dus 3 handdoeken mee (badhanddoek over de deur, en 2 om af te drogen) shampoo en kleding. Het was wel een heerlijke warme douche! Na de douche ben ik even lekker buiten gaan zitten om mijn belevenissen op papier te zetten. Om een uur of 2 ben ik maar eens naar het centrum gegaan. Het is zo’n duur geval, Gucci, Burberry, dure restaurantjes etc. Maar er zit ook een supermarkt en de bioscoop. Ik ben even naar de drogist geweest en heb daarna gekeken welke films er draaiden. De leuke films draaiden in de avond, en ik zie het niet zo zitten om het eind in het donker te lopen, dus misschien de volgende keer als ik hier ben. 5-8 juli.
Ik heb bij de supermarkt even lekkere broodjes gehaald en heb nog wat rond geslenterd. Ik voelde me echt een vakantieganger in dit winkelcentrum, in mijn kleren, rugzak en slippers. Iedereen keurig en dik gekleed, heerlijk dat ik er zo bij kan lopen in het lekkere weer.

Op den duur was ik er wel zat van, ik hoefde de winkels niet in te gaan, niet mijn smaak, al helemaal niet qua prijs;) 2599 rand voor een shirtje, nee bedankt. Dat komt neer op zo’n 200 euro.

Ik ben op den duur weer naar mijn kamer gegaan. Het is er trouwens ijskoud!! Dus heb de verwarming wel aangedaan, al word het er na 5 uur misschien nog even wat warm, dus dacht, misschien is het vanavond dat wat beter. Ik heb Zelf ben ik onder de dekens gekropen om te gaan lezen.
Ik dacht erover om een uitje te gaan doen, maar heb nu eerst tot Vrijdag al oriëntatie hier in Johannesburg, en ga ook nog rondreizen. Beetje jammer van het geld dan als ik het dubbele doe.
Dan maar lekker relaxen en genieten van de boeken die ik heb. Inspanning komt de volgende 2 weken wel weerJ

Ik heb lekker warme chocolademelk gemaakt en een broodje gegeten. Smaakte me prima!J

In de avond heb ik weer een film gekeken in de gezamenlijke kamer. Hier is het wel heerlijk warm. Even weer een warme chocomelk erbij, heerlijk. Ik heb gelijk maar even 3 extra nachten geboekt voor na het leeuwenprogramma en voor de reis door Afrika. Ik zit nog te bedenken of ik de 3 nachten na de reis ook hierheen ga, maar misschien moet ik dan even genieten van een andere plek en een eigen badkamer, dat zou wel fijn zijn. Even zien nog!J Ik zit tenslotte in Afrika, dus alle tijd om te regelen, aan de tijden wat regelen betreft kan ik me wel aanpassen, geen druk van tijd!
Daarna was het wel tijd om mijn bed in te gaan, nog even lezen en slapen.

Dinsdag 18 juni. Vandaag is mijn lieve neefje Teun jarig!
Vandaag word ik opgehaald door Awesome Travel. Ik heb geen flauw idee hoe laat, internet werkt hier helaas ook niet. Ik was om 8.30 i.p al klaar voor vertrek, na gelukkig een betere nacht, ik heb maar een extra deken geregeld, ik was lekker warm vannacht.
Ik heb vanmorgen eerst nog even weer boek gelezen en om 9.45 ben ik maar eens naar de receptie gegaan met de koffers. Heb ik het traplopen met de zware koffers alvast gehad! Ik heb lang moeten wachten, om 12.30u kwamen ze me ophalen. Uiteindelijk was het dus erg dichtbij, ik denk 5 minuten met het busje van mijn hostel af.
We kregen een korte rondleiding over het huis. Dit ziet er goed en netjes uit. We hebben een kamer waarin 12 bedden staan, dus 6 stapelbedden. Hieronder kan je je koffer kwijt en zou je een slotje op kunnen zetten. We zijn eerst met 4. 2 komen aan het einde van de middag en een andere komt in de avond aan.
We hebben een bed in beslag genomen en kregen daarna een lunch, dit bestond uit kaaschips, daarna een broodje en daarna een klein pannenkoekje, alleen dan veel zoeter. Met een beker ranja. Aparte combinatie, maar prima te doen. Na het eten hebben we de winkels in de buurt opgezocht. Dit lijkt wel wat op Paddepoel in Groningen, alleen dan met 2 extra verdiepingen met winkels en restaurants. Het is dan ook Johannesburg.
We kunnen eigenlijk niets kopen, alleen spullen uit de supermarkt, want niemand van ons heeft ruimte in zijn koffer/backpacker. Jammer, want zitten wel leuke spullen bij.
Na het shoppen zijn we weer terug naar huis gelopen. Ik heb mezelf een kopje thee gemaakt, het was 3 uur, en daarna hebben we met zijn 4-en een potje uno gedaan. Het is allemaal nog een beetje aftasten met elkaar, maar ik denk dat het leuke meiden zijn.
2 uit Noorwegen en 1 uit Duitsland. Nadat we klaar waren met Uno kwamen er nog 2 aan. Het blijken man en vrouw te zijn, ik schat ze van een jaar of 45. Ze zijn beide uit Duitsland. De vrouw begon in het duits te praten tegen ons.Ik heb maar gevraagd Engels te praten zodat we ook begrijpen wat ze zegt. Al kon ik het nog prima verstaan. De 2 uit Noorwegen praten ook constant Noors (of hoe je het ook noemt).
Om een uur of 5 gingen we al eten, gelukkig, want ik had ook aardig trek! Het was goed te doen! Rijst met wat groentes en daarop gehakt met een beetje saus. Verzadigd en verkwikt en voor de afwas ongeschikt. Dit hoeven we hier niet te doen. We mogen eigenlijk zelfs niet in de keuken komen. Morgen krijgen we verder alle informatie over de volgende dagen. Normaal gesproken is het ontbijt om 8.30uur (Lijkt me een hele geschikte tijd), maar morgen om 9 uur. Geweldig!:) Hier kan ik ook goed aan wennen. De afgelopen weken gingen we om 8.30 vertrekken, nu begin ik aan mijn ontbijt. En dan te bedenken dat ik thuis minstens al om 6.30 in de auto zit richting mijn werk. Dit word thuis nog een strijd;) Weet niet hoe het in Ukutula eraan toe gaat..
Maar goed, ik ga eerst hier genieten!! Na het eten ben ik gaan douchen. Dit was wel even relaxed! Na het douchen ben ik gaan schrijven en gaan lezen. Morgen weer een volle dag in Johannesburg!


Woensdag 19 juni
Na het ontbijt zijn we eerst naar het winkelcentrum gegaan. Voor de mensen die een simkaart of adapter nodig hadden. Dit deden we in een grote supermarkt, dus konden we gelijk ook even wat drinken etc. in slaan. Na het winkelcentrum hadden we even tijd voor ons zelf. En tijd om te lunchen..met weer een zakje chips!:)
Na het lunchen was het tijd voor Soweto tour. Dit was een tour in Soweto;) Eerst zijn we naar 2 torens geweest. Hier zijn we met een fragiel liftje naar boven gegaan. Hier kon je een stuk van Johannesburg zien. Wat een verschil kan je dan zien. Veel krotjes, zoals ik ze nog niet eerder had gezien. Echt bij elkaar geraapte spullen om een huis van te maken. Geen elektriciteit en geen schoon water. Daarnaast het gemiddelde huis en de rijke huizen. Onvoorstelbaar hoe het verschil naast elkaar leeft.
Na de torens zijn we naar het museum gegaan en dingen gezien over de cultuur en over 16 juni (Youth day). Veel foto's en filmpjes over de oorlog etc. Daarna hebben we even over een marktje kunnen lopen, hier was weinig tijd voor, want we zouden eerst naar het Mandela huis gaan. Hier zijn we heen gewandeld. We zijn er niet in geweest, alleen foto's van buitenaf. Ondertussen kwamen er veel Afrikanen om ons heen staan. Ik vertrouwde het eerlijk gezegd niet zo, dus hield mijn tas voor me. Ze kwamen steeds dichter bij en begonnen te zingen, vage bewegingen te maken, die ik ze niet na kan doen, vragen om geld etc. Onze gids van Awsome Travel verzocht ze weg te gaan. Dit deden ze tot we gingen poseren voor de foto's voor het Mandela huis. Niet heel fijn op zich, maar op den duur hadden ze het wel bekeken. Gezien dat ze niets van ons zouden krijgen. Je wilt ze echt wel wat geven, maar je weet ook dat als je ze geld geeft, dat dan iedereen naar je toe komt en gaat bedelen. Een snoepje kan je nog geven, op is op, en je weet dat ze er even van genieten,. je weet niet wat ze van geld kopen.
Maar goed, we zijn op den duur weer terug gelopen en konden nog 2 minuutjes over de markt lopen. Leuke spullen!! Maar goed, helaas geen plek in mijn koffer:(
We moesten ongeveer een half uur rijden om weer terug naar ons tijdelijk huisje te komen. Hier hebben we weer heerlijk om ons heen gekeken en het prachtige, maar ook zo verdeelde Johannesburg kunnen bezichtigen.
Thuis gekomen hadden we nog even eigen tijd voordat de braai (BBQ) begon. Deze heb ik met mijn boek doorgebracht:)
De Braai bestond uit verschillende vleessoorten en rijst al klaar in schalen. Het is in de avond koud buiten, dus geen weer voor BBQ. Daarom heeft het personeel dit vlees al op de BBQ gehad, zodat wij gewoon aan kunnen schuiven. Daarbij een beetje rijst en saus. Prima te eten!
Na het eten waren we allemaal wel wat moe, iedereen zat met een leesboek of puzzelboek in de handen in de kamer. Maar de dag was nog niet afgelopen. We hadden nog een Djembe avond! Iedereen werd gelijk wakker bij het eerste getrommel. De jongen die ons de les gaf kon behoorlijk hard spelen. Maar goed, hij wou even laten zien wat hij kon, voordat wij mochten;) Het was leuk om te doen. We moesten ook om de beurten het lied van ons land zingen, dus ik, samen met Mallory, het Wilhelmus. Mallory kende het niet helemaal, dus stond ik een poosje voor gek, maar het was wel grappig. Na het trommelen kwam Bonga eraan met een kist vol hoedjes, sjaals, brillen etc. We moesten ons als Diva's verkleden om wat foto's te maken. Dit was echt grappig om te doen. Lekker dom doen, ja, dat gaat me wel goed af. Na dit dagje was ik wel moe, dus was het tijd om te slapen...nog wel even lezen uiteraard. Die boeken van Tess Geritsen zijn verslavend....


Donderdag 20 juni was een cultureel dagje. We moesten om 10 uur allemaal in het busje stappen, we gingen namelijk naar een cultuur village. Alle verschillende culturen van Zuid Afrika zijn hier samen. Je kunt sommige huisjes bekijken en komt veel te weten over de achtergrond en de tradities van de cultuur. Bij 1 van de culturen kon je rupsen proeven. Het leek me totaal niet lekker, maar eerst nam niemand 1. Toen heb ik maar 1 gepakt, je moest het samen met pap eten. Het eerst hapje viel mee, iedereen vroeg en?? Dus ik zei dat het zeker het proberen waard was, dat het niet slecht was. Het tweede hapje werd toch al minder, het derde hapje vond ik het niet lekker meer. Zo'n sterke smaak. En ja hoor, ik had ook nog een grote gepakt! Ik heb hem stiekem in een zakje gedaan in mijn tas. Ik wil de cultuur niet beledigen...Het was wel grappig dat iedereen volgde met een rups te eten zodra ik zei dat het prima te doen was..;) Niet iedereen dacht er zo over aan de gezichten te zien;) Om 13 uur was het lunchtijd. En om nog maar eens iets anders te proberen, heb ik krokodil gegeten! Dit is niet eens verkeerd. Alleen als je zo'n vetstukje hebt, dat staat me gewoon niet aan. Ook niet in ander vlees! zo sponsig. Maar het 'normale' stuk was prima te eten. Verder was er lekker rijst en broodjes. En heerlijk desserts!! Verschillende taarten en pudding, verst fruit!! Dat lust ik elke dag wel;)
Na het lunchen was het tijd voor zang en dans!! Dit was echt gaaf! Een uur lang verschillende dansen en muziek gehoord. En ze kunnen me toch dansen..
Bijzonder en ontzettend gaaf om te zien! Hier heb ik gelukkig een aantal video opnames van kunnen maken! Kan er nu helaas weinig mee doen, maar als ik thuis ben zal ik er een youtube filmpje van maken voor de geïnteresseerden.
Helaas was het na het zingen en dansen afgelopen, dus tijd om naar huis te gaan. Hier zijn we nog even naar de winkels gegaan. Shoppen voor Ukutula, want zoals we gelezen hadden konden we er niet echt naar de winkels, is er alleen een klein winkeltje voor wat drinken of een lolly, koekje oid. Ik 'heb even Engels drop in huis gehaald en wat koekjes. Daar moet ik me toch eerst wel mee kunnen redden;) In de avond hebben we nog een spel gedaan. 30 seconden. Hierbij heb je kaarten met daarop woorden, personen etc. Deze woorden mag je niet benomen, maar moet de ander door jou beschrijving raden. Omdat we allemaal niet Engels waren was dit wel leuk om te doen. We waren telkens wat gelijk. Best een leuk spel om aan te schaffen..In NL maar eens op zoek. We zijn redelijk vroeg op bed gegaan, morgen gaan we eindelijk naar Ukutula, het leeuwenproject!


Vrijdag 21 juni
Vandaag hadden we om 8.30 ontbijt en zouden we om 10 uur vertrekken richting Ukutula! Eindelijk maar toch.
Het was ongeveer 2 uur rijden op redelijke wegen, behalve vanaf Brits allemaal hobbelwegen, voordat we Ukutula in reden. Dit is de naam van het park. We reden het park op, het was voor mijn gevoel nog erg lang rijden voordat we bij de receptie waren. Ik had er geen idee van dat het zo groot was hier! Toen we aankwamen bij de receptie en de huisjes zagen we aan de rechterkant allemaal welpjes met daarbij vrijwilligers. Hier hadden we allemaal zo naar uitgekeken, van alle kanten was het ahh...oohhh.
Van al dat gehobbel moesten Mallory en ik eerst naar de wc, daarna konden we onze koffers af zetten en moesten we wachten tot de lunch. We konden nog niet het huisje in, want er waren ook net mensen vertrokken, waardoor ze de kamers en bedden nog schoon moesten maken. Om 13 uur hadden we eerst lunch. Heerlijk broodjes met kip! Dit begon goed:)
Om 14 uur hadden we een rondleiding door het park, net als alle bezoekers die hier komen. Dit was super gaaf! Het begon met de kleine welpjes van 3 week en 8 week. Super schattig! Daarna gingen we door naar de devils, welpjes van 3 maand tot 6 maand. Dit zijn al meer monsters. Ze springen tegen je aan en bijten aan loshangende veters of truien. Een tik op de neus en ze laten los. Ze hebben wel scherpe klauwen, dus ik weet niet of ik hier zonder kleerscheuren weg kom;)
Nadat we bij de devils waren geweest gingen we door naar de gremlins (oid). Katachtige dieren met grote oren. Het ziet er verder een beetje uit als een huiskat. Hier gingen we ook bij in het hok en konden we wat foto's maken en met een tennisbal gooien. Best apart dat je er zo bij in kan dacht ik, dat zul je in een dierentuin niet mee maken. Maar toen kwam het volgende dier, de tijger! Er zaten 2 tijgers in het hok en ook hier mochten we bij in gaan. We moesten er alleen op letten dat je niet met je rug naar een tijger stond, want dan gaan ze op je springen. Dus iedereen even op elkaar letten. Maar uiteraard heb je mensen die niet naar regels luisteren en gewoon alleen een andere kant op lopen. Nou die hebben het geweten, ze zijn met kleerscheuren het hok weer uit gekomen;) Dat was wel grappig om te zien, want ze waren wel bang, maar toch voelden ze zich stoer om alleen een andere kant op te lopen. Ja onze gids heeft wat werk verzet deze middag. Ze is erg goed met de dieren zo te zien. Erg apart om een tijger te kunnen aaien. Het besef is er dan ook niet echt dat je dat op het moment doet. Ik heb het mezelf een aantal keren moeten vertellen:) We hebben verder nog heel wat leeuwen gezien die ik de komende dagen nog wel meer zal zien!
Na de rondleiding was het tijd voor wat drinken en wat lekkers erbij. Het was echt een heerlijk gebakje, zelf gebakken door de kok hier! Ben benieuwd hoe het eten hier zal zijn;)
Nu konden we ook ons huisje in! We zitten in een huisje waar normaal bezoekers kunnen overnachten. Elephant’s house. Een huisje met 2 slaapkamers, keuken, bankje, tafel met stoelen en 1badkamer met toilet. Simpel, maar goed te doen! En, ik heb gehoord dat de huisjes voor vrijwilligers vaak koud zijn, dit huisje is erg warm!! Het is hier tenslotte winter, overdag is het niet echt te merken, maar vanaf half 5 word het toch wel behoorlijk fris in 1 keer. Mallory en ik als Nederlanders zitten hier met 3 Duitsers. Met 1 ervan klikt het gelijk al niet zo goed, maar we zullen ons best doen. We zitten hier allemaal voor hetzelfde en voor onze eigen ervaring.
We hebben onze koffers wat uitgepakt en alles een beetje geïnstalleerd. Lijkt me een prima plekje om de komende 2 weken te verblijven. Verder hebben we onze tijd tot diner doorgebracht bij de welpjes en een uitleg gehad over de dieren en de verschillende uitstapjes die je kunt maken door Gill, eigenaar van het park. Erg aardige vrouw:)
Om 18 uur was het alweer tijd voor diner. Het eten was weer prima te doen! Na diner hebben we een lekkere douche genomen en zijn heerlijk op tijd op bed gegaan. Deze dag heb ik weer veel nieuwe indrukken gekregen, nu heb ik ontzettend veel zin in de komende 2 weken!!

Zaterdag 22 juni was het dan mijn eerste dag! Deze dag was ik ranger kitchen (RK). Dit betekend dat je de tafels moet dekken voor ontbijt, lunch en diner (kitchen) en ranger is elke keer verschillend. Deze dag moest ik kippen halen van 3 verschillende boerderijen. We parkeren voor een diepvries en halen hier de kippen uit en gooien ze in de kar die we mee hebben. Dan springen we allemaal weer in de pick-up en gaan we door naar de volgende boerderij. Een heerlijk klusje. Die kippen ruiken behoordelijk, al ben ik dat kippengeurtje wel redelijk gewend.
Terug op het park moesten we alle kippen sorteren, foute en goede kippen. De gooede kippen konden we in de diepvries gooien, de slechte kippen moesten weer terug in de kar, deze hebben we gedumpt op de dumpplaats. Ook weer zo'n lekker klusje:) Zo'n morgen gaan dan alweer snel voorbij. We zijn al weer bijna toe aan de lunch. Eerst even handen wassen ed.
Na de lunch gingen we weer naar een boerderij. Maar nu zouden we een dode koe halen. We hadden geen aanhanger mee, dus we vroegen ons af hoe we een koe mee kregen. Nou, niet zo moeilijk. Gewoon bij ons achterin de pick-up!:( Zo;n vieze stinkende koe bij ons achterin. Ach ja..wij met zijn allen eerst die koe in de pick-up trekken en daarna over de hobbelende wegen met een springende koe achterin weer op naar huis, Ukutula. Maar wat dan wel weer gaaf is dat we de koe ook aan de leeuwen mogen voeren.
Dit gaat uiteraard via een speciale ruimte. De leeuwen zijn allemaal in een buitenhok. Voor het hok zit een soort voederhok. Deze is normaal dicht. Nu dus ook, waardoor we de koe van de pick-up moesten slepen naar het hok. Dan deden we onze hek dicht, en kon het hek van de leeuwen open, die al ongeduldig heen en weer aan het rennen waren.
De leeuwen duiken op de koe af en scheuren hem open. Eerst komt er een heerlijke gaslucht vrij, zo wat een geur!! Maar ik vond het te interessant om ervan weg te lopen of mijn neus dicht te knijpen. Ik was druk bezig met foto's en filmen. Op den duur zag je de darmen kronkelen etc. Zeer interessant om te zien!! Ben benieuwd hoe lang ze ermee doen, ze zijn maar met zijn 2. Misschien zal ik er de komende dagen nog weer langs komen dat ik kan zien hoe ver de koe verslonden is.
Na dit heerlijke klusje waren we alweer klaar voor de middag. We hadden nog heerlijk even tijd om te doen waar je zin in had voordat het tijd was om te gaan eten.
Ik ben nog steeds snel moe naar een dag, dus ook hier lig ik in bed rond een uur of 20-21. Uiteraard eerst nog even lekker boekje lezen, daarna heerlijk in slaap vallen op dit heerlijke bed hier! Ja, deze liggen fantastisch!

Zondag 23 juni was het maar een half dagje. Je hebt op de zondag altijd cups. Een ochtend of een middag Ik had de ochtend, dus een ochtendje chillen in de zon, samen met de kleine welpjes! Af en toe een flesje geven als ze honger hebben. Voor een flesje moet je ze stimuleren tot plassen en/of poepen. En als er bezoekers komen, morgen ze de welpjes om de beurt vast houden en foto's maken. Tsja, dit is waarschijnlijk je enige kans om een leeuwtje vast te houden! Wel een beetje jammer dat je met ongeveer 13 mensen bent op 2 welpjes. Je krijgt geen kans om ze even vast te houden of flesje te geven, want degene die er al langer zijn die eisen dit zich gewoon toe.
Het verschil met dit project en het medische project is dat de vrijwilligers die hier zijn, er allemaal voor henzelf zijn. Zoveel mogelijk tijd met de welpjes, niet aan anderen denken en zoveel foto's zelf hebben van de welpjes met henzelf erbij op. Dat is wel even wennen. Bij het medische project werk je samen om het zo goed mogelijk te organiseren voor de mensen daar en ze zoveel mogelijk te kunnen helpen. Dit is even een andere insteek van het vrijwilliger zijn. Allemaal eigen belang. Dat is super irritant en kan ik me nu al aan irriteren. Maar ja, als iedereen zo'n insteek heeft, dan moet ik die houding ook maar even aannemen de komende 2 week. Want ook ik wil graag een beetje interactie met de welpjes en een aantal leuke foto's. Maar wel jammer dat het zo moet. Mijn huisgenote is ook zo, constant op de welpjes, niet laten lopen, zeker niet bij andere vrijwilligers etc. Ongelovelijk irritant. Nee, zij en ik zijn geen beste vriendinnen hier. Maar goed, komt helemaal goed. Elkaar maar een beetje negeren;)
De middag had ik lekker vrij. Ik heb heerlijk in de zon gelegen. Drankje erbij en appeltje erbij. Niet te veel doen op een mooie, warme zondag middag.
In de avond zoals gewoonlijk weer lekker op tijd op bed met mijn boek.

Maandag 24 juni. Mijn eerste echte dag vrijwilligerswerk in Ukutula. Alleen leek deze dag behoorlijk op de zondag. Zoals normaal had ik om 8 uur ontbijt en om 9 uur had ik weer cups. Echt zo schattig die kleine leeuwen., je kan je bijna niet voorstellen dat deze kleine schatjes van die grote gevaarlijke leeuwen worden. Ik heb vanmorgen de kleinste welp een flesje gegeven. Zo schattig, het zijn net kleine baby's. En als ze honger hebben beginnen ze overal aan de bijten en te sabbelen. Deze kleinste heeft nog geen tanden, dus dat scheelt:) na het flesje zijn ze erg moe, en kunnen ze heerlijk tegen je aan slapen of op je buik liggen. Nu ze zo klein zijn zou ik ze wel mee willen nemen. Maar helaas blijven ze niet altijd schattig. We hadden ook een aantal bezoekers vandaag, waar we af en toe de kleintjes aan konden geven. Nico is de oudste, 2 maand, en een heel eigen willetje. Als hij niet vast gehouden word gaat hij krabben en bijten en uiteraard een baby grom maken, wat zo ongeveer klinkt als een klein katje. De kleinste, Leroy van 3,5 week, is ontzettend schattig en ligt veel bij je te slapen:) Verder gebeurde er de ochtend weinig. Na de lunch is het hetzelfde als de ochtend. Lekker foto's maken en bezoekers met de welpjes op de foto zetten. Een cupdag is behoorlijk relaxed.
In de middag krijgen de Devils en de tijgers ook kip om 16 uur. Deze moeten wij geven, maar eerst voorbereiden. We hebben 16 kippen, deze worden de dag ervoor al uit de diepvries gehaald. , deze snijden we een beetje open. Hierin komt speciale melkpoeder die de devils lekker vinden en waar wat extra voedingsstoffen in zitten. Hierover gieten we wat water, zodat de poeder oplost, en klaar is de kip voor gebruik. Dan lopen we naar de Devils toe en geven ze de kip waar ze met zijn allen op af stormen. Daarna gaan we door naar de 2 tijgers en geven hun de kippen. Dat breekt de middag nog een beetje, verder is het in de zon hangen en met de kleine welpjes spelen. Wel een lekker relaxed dagje, maar 1 is opzich genoeg in de week. Je komt er bijna niet aan otoe om met ze te spelen, omdat iedereen dat wil en de bezoekers er ook zijn. Daarom ben ik lekker in de zon gaan liggen. Maar dat trok juist de aandacht van Nico, want voordat ik het wist had ik Nico op mijn rug en met zijn mond in mijn haren. Zo heb ik nog even lekker kunnen spelen, want even later kwam de kleine Leroy er ook aan.
In de avond hadden we een logé. Leroy! Hij bleef in ons huis slapen, maar in de kamer van de Duitsers, wij zouden de volgende week volgen. Dus even met hem geknuffeld, maar ja, zoals gewoonlijk weer op tijd op bed.

dinsdag 25 juni was een drukke dag, Zoals normaal gesproken eerst weer lunch om 8 uur, daarna had ik weer een ranger dag. Deze dag gingen we met een aantal groentes halen bij een boerderij. Er was enorm veel, 2 wagens vol, daarnaast ook nog enorm veel grote kratten vol. Met sla, broccoli, spinazie, wortels, uien etc. Dit moesten we allemaal inladen in onze eigen kar. Eerst de groetes uit de kar, allemaal met de hand overgooien. Als je allemaal kroppen hebt is het prima te doen, maar ook al de losse bladeren groente moesten we overgooien. Een hele klus, maar we waren aardig snel met zijn 4-en. We hadden opzich al gauw de 2 karren leeg en onze kar vol. Ook hadden we de pick-up vol met groentes, hier gingen we bovenop zitten om weer naar huis te gaan. Een stuk zachter dan de 2 kleine kussens! In het park hebben we alle groentes eruit gegooid. Dit is voor de zebra's, giraffes, hertjes en alle andere dieren die er rond lopen. Onder het uitscheppen door zagen we de dieren al aankomen. Afwachtend tot we weg waren zodat ze aan kunnen vallen. Maar aangezien we behoorlijk veel groente hadden, duurde dit wel even! Maar uiteindelijk waren we klaar en konden de dieren aanvallen. We hebben van een afstandje toe gekeken. Prachtige dieren, en dat allemaal zo bij elkaar. Het was enorm genieten om dat te zien. Ik zou er de hele dag wel naar kunnen kijken denk ik. De zebra's zijn enorme ego’s. Er ligt zoveel groente, maar toch trappen ze iedereen die te dicht bij het eten komt weg met de achterpoten. De giraffes spreiden hun voorste poten voordat ze kunnen eten. Anders kunnen ze niet met hun hoofd bij de grond. Wat wil je ook met zo'n lange nek..Maar echt genieten om ernaar de kunnen kijken, van maar enkele meters van me vandaan, Zolang je stil bent zullen ze blijven. We hadden nog tijd over voor de lunch, dus zijn we weer terug gegaan naar de boerderij om meer groentes in te laden. Gelukkig hadden we hulp bij deze kisten van een heftruck. Dit scheelt behoorlijk en gaat een stuk sneller. We hadden geen tijd om deze te legen in het park, eerst de lunch! Na de lunch konden we verder met de groentes, alleen nu moest iedereen mee helpen. We waren dit x in 1 groep, normaal zijn we 3 verschillende groepen. Je zou zeggen dat het sneller zou moeten gaan, maar dit was juist niet het geval. Het duurde enorm lang, en helaas kwamen er nu geen dieren bij. Die hadden genoeg aan de groentes aan de andere kant van het park. na de groentes moesten we weer de kippen halen. Weer met zijn allen langs de 3 boerderijen en de kippen inladen. Altijd een fijn klusje. Maar ja, je doet het gewoon. Maar sommige mensen kunnen enorm overdrijven heb ik wel gemerkt. De een doet alsof ze moet kotsen van de kippen, maar ze kan ze wel elke keer voorbereiden voor de devils en tijgers, want owee als een ander dat doet. Daar kan ik dan niet zo goed tegen, blijf lekker thuis of werk even mee....
Maar goed, na 3 uren waren we eindelijk klaar met de kippen en konden we weer terug naar huis. Het was al erg laat, waardoor we de kippen niet meer hoefden te sorteren. Aangezien de nachten koud zijn, kunnen we de kippen ook gerust buiten laten. Er zijn geen dieren die erbij komen, dat scheelt maar weer.
De avonden zijn nog steeds hetzelfde. Diner, douchen, lezen en slapen. En voor de verandering af en toe een muziekje luisteren;) Tsja, iedereen is hier telkens moe en we hebben allemaal grote trek! Het is trouwens verschrikkelijk als het etenstijd is. Iedereen duikt als een leeuw op het eten af wanneer er verteld word dat het eten klaar is. Sommige mensen rennen gewoon om eerste te zijn en scheppen een groot bord op. Vervolgens is er niet genoeg voor iedereen, en gooien de mensen die vooraan stonden en een groot bord vol schepten de helft weg. Tsja, ook hier is alles eigen belang. Wil je ook een normale portie krijgen moet je wel gewoon mee doen met de rest, alleen kunnen we gewone porties opscheppen.

Woensdag 26 juni had ik weer een ranger dag. Vandaag moest ik in de ochtend alle onkruid en opgroeiende planten bij de leeuwenhokken weg halen. Er zitten hier van die kleine prikkelbloemetjes in, die aan je sokken en kleding kleven en dwars door je kleding heen prikken, Ook zit er schrokdraad bij de leeuwenhokken, dus als het onkruid erin groeit, geeft het telkens stroomschokken We zitten niet bij de leeuwen in het hok, maar halen het aan de buitenkant weg. De leeuwen komen af en toe wel dicht bij het hek, dus is het gewoon oppassen dat je niet te dicht bij het hek in de buurt bent. Want ze zijn sterk en kunnen je met 1 poot behoorlijk verwonden of dicht bij hen halen. Gelukkig valt het allemaal wel mee, want ze weten dat er een hek tussen zit, waardoor ze niet heel dicht bij je in de buurt komen. Misschien als je heel onnozel bent en met je rug tegen de hekken gaat staan/zitten. Maarja, dat is dan ook niet zo slim om te doen. Na de lunch moesten we hier gewoon mee verder. Het was behoorlijk warm in de zon, dus eindelijk een beetje verkleurd! Maar het is prima werk. Af en toe even foto's schieten van de leeuwen. Maar ook hier irritaties aan anderen. Je hebt werkpaarden en sierpaarden...dat is duidelijk! Dit was een beetje een eentonig dagje, waarover ik ook weinig te vermelden heb;) Want de avond was ook27 zoals gewoonlijk..

Donderdag 27 juni had ik een cup dag. Eigenlijk heb ik deze gehele dag niets bijzonders meegemaakt, alleen bijzonder geïrriteerd door mensen die denken alleen het recht te hebben op de welpjes. Ik had vandaag geen zin om er tegenin te gaan oid. Ik heb daarom heerlijk van de zon genoten en wanneer ze me vroegen om iets te doen, vriendelijke geweigerd, oftewel dan mogen ze zelf ook de pis en poepklusjes doen. Verder maak ik me over deze dag geen woorden meer vuil!:)

Vrijdag 28 juni was even een heel ander dagje! We begonnen om 8 uur met ons groepje waarmee we aankwamen aan de lion walk! 3 leeuwen van 1-2 jaar oud namen we mee het park in. Gewoon loslopend, en ze volgen ons wel. 1 van de leeuwen, Michael, de grootste witte,, had telkens zijn eigen route. Hij liep zo'n 5 meter van ons vandaan. De andere 2 liepen voorop. Op den duur was het tijd voor een fotosessie. Michael klom in de boom, en wij moesten ervoor gaan staan. Hier werden een aantal foto's van je gemaakt, deze krijg je op het einde mee naar huis. Hij werd op zijn plek gehouden door stukjes kip. De andere 2 werden er vandaan gehouden door stukjes kip. Tsja, kip is altijd beter dan mensenvlees toch?!:P Al zijn deze leeuwen nog niet zo groot, dus kunnen wij ze nog wel aan. Een tik op de neus en ze weten dat jij de baas bent en ze zullen stoppen met wat ze doen. Er zat 1 leeuw bij die me telkens begroette door zijn kop en lijf tegen me aan te schuren, daarna liep hij weer verder. Onvoorstelbaar dat je gewoon door het park wandelt met 3 leeuwen, alsof het honden zijn. Af en toe even van je weg duwen, maar ze luisteren gek genoeg aardig goed naar de eigenaar en de trainers voor het wandelen met leeuwen. En met een stukje kip zijn ze tot alles in staat. In de bomen klimmen,springen etc. Prachtig om deze dieren van zo dicht bij te zien en aan te raken. Ondertussen hebben we een soort spoortocht gedaan. Van de verschillende soorten poep en voetstappen proberen te raden van welk dier het is. Op zich weet ik weinig van dieren, maar 1 wist ik niet. De anderen heb ik geraden. Wist ik toch nog meer dan ik dacht;)
Na de lion walk gingen we door naar een nieuw welpje die gisteren geboren was. We hoorden dit welpje al van ver, maar de moeder was alleen maar bezig met de andere leeuwen, daardoor werd besloten om het kleine welpje uit het hok te halen, zodat het zou overleven. Zo klein en zo schattig! We hebben eerst allemaal een foto gemaakt met het kleine welpje wat een meisje bleek te zijn. Daarna gingen we weer terug voor het ontbijt. Ik heb onderweg het kleine welpje mogen vasthouden. Echt zo lief, ik ben helemaal verliefd geworden op dit kleine ding! Het mag dan een meisje zijn, haha, maar dat interesseert me even niet:P Echt TE schattig! Dan is Leroy echt al groot! En bij dit kleine ding kan ik me helemaal niet voorstellen dat het zo'n groot dier word! Helaas moest ik het weer afgeven zodra we bij de eetzaal waren. Hier hebben we lekker ontbijt gehad, waarna ik weer door moest als ranger naar de boerderij om de groentes af te halen. Waarna we het weer mochten dumpen in het park. Nu kwamen er ook bezoekers langs die wouden kijken naar de dieren die gingen eten. Waardoor we deze keer ook moesten opschieten om de groentes uit te laden. Daarna hebben we zelf ook een behoorlijke tijd toegekeken. Het blijft interessant en mooi om te zien!!
Na de lunch hebben we niet heel veel meer gedaan. We hebben een omgevallen boom in stukjes gesnoeid en de stukken in 2 karren gegooid. Hierna hebben we alles naar de composthoop gebracht. Daarna werden er 2 kannen benzine overheen gegooid en werd het in de brand gestoken. Warm dat het was, en dan stonden we er behoorlijk wat meters vandaan! We moesten wachten tot het grootste gedeelte alweer uit was, dus hebben we een dik half uur staan kijken naar het vuur. Daarna konden we weer terug naar huis. Dit was mijn leukste dag tot nu toe hier in Ukutula. Gewoon heerlijk genieten van de dieren en de natuur om me heen! Normaal gesproken sta je er niet bij stil dat het zo mooi is om je heen.hier kan je niet anders! Ik heb genoten van deze dag!

Zaterdag 29 juni was ik weer ranger. Voor de verandering had ik vandaag weer de groentes ophalen en geven aan de dieren. We hadden deze dag 2 groepen, kip en groentes. Nou, ik kies dan wel weer voor groentes. Mensen die elke keer weg lopen voor de kippen kunnen dat mooi vandaag doen!:) Vandaag kwamen er niet heel veel dieren op af, maar nog een hele groep. De giraffes blijf ik grappig vinden als ze eten. hier heb ik dan ook een foto van kunnen maken!:)
Na de lunch had ik een super toffe middag!! We gingen de ruimtes van de leeuwen schoonmaken. Van de leeuwen die mee doen aan het lion walk programma.
Dit zijn 3 verschillende hokken. We moesten poep ruimen en een beetje het onkruid bij het schokdraad vandaan halen. Dit met de leeuwen bij ons in het hok. Weer een ideale kans om de dieren van dichtbij te fotograferen. Dit heb ik dan ook gedaan! Ook kwamen we bij hyena's in het hok. 1 daarvan leek echt op die gekke in de Lion King. Tong naar buiten, kwijlen en als een gek aan het heen en weer rennen. Zo grappig om te zien, De leeuwen zaten ernaast, en af en toe zaten ze hem op stang te jagen door er naast te gaan rennen. Het was erg grappig om te zien. Af en toe kwamen ze wel heel dicht bij, maar gelukkig had ik een soort hark in mijn handen, als ik die naar voren stak, waren ze gelijk weg! Weer een ontzettende gave belevenis, midden tussen de leeuwen en hyena's! Ik hoop dat ik volgende week nog zo'n middagje mag beleven. Dat poep stinkt ongelofelijk, maar dat ruik je bijna niet doordat het zo gaaf is om ertussen te staan!
Ik heb er nu een week opzitten hier in Ukutula. Grotendeels went erg en is bijna 'normaal'. Maar een dag echt tussen de grotere leeuwen blijft bijzonder denk ik! Het is zo ontzettend gaaf om mee te maken. En is met geen woorden te beschrijven. Iedereen die naar Zuid-Afrika gaat en iets wil doen met wildlife, raad ik dan ook aan om hier heen te gaan! Het is de enige plek waar je kan knuffelen met leeuwen en tijgers!

Zondag had ik weer AM. Weer vroeg uit mijn bed voor het ontbijt. Vandaag hadden we echt heerlijke warme croissants! En uiteraard had ik mijn gebruikelijke yoghurt met muesli!
Mallory had PM, dus ben ik zo vriendelijke geweest de laatste croissant en een broodje voor der mee te nemen, aangezien ze was blijven liggen, het kon nu een keer!
De zondag is alleen cups, dus kon ik spelen met Leroy en Nico. Maar Leroy had weinig zin in spelen, maar vooral zin in slapen. en wel op mijn schoot. Hij heeft ruim een uur heerlijk gelegen. Net een kleine baby. Af en toe verliggen, af en toe moest ik hem even helpen, want het hoofdje ging tussen mijn knieën en zakte zo naar beneden. Leroy sliep wel verder, maar leek me toch niet helemaal een fijne houding voor hem. Heerlijk om zo'n ochtendje met hen door te brengen!
Verder heb ik deze middag heerlijk vrij gehad, besteed aan mijn blog afschrijven en aan lekker chillen in de zon!:)
Na diner hebben zijn we met zijn allen naar een vuurtje gegaan. Het koste even moeite om een vuurtje voor elkaar te krijgen, maar uiteindelijk, met aanmaakblokjes, is het gelukt de houtjes te laten branden! Het was wel gezellig. Met 2 auto's vol door het park heen rijden naar de juiste plek. Ik zat in de pick-up, we konden van daaruit heerlijk genieten van de prachtige sterrenhemel. Die is hier echt prachtig. Veel, echt veel en felle sterren! Bij het vuurtje hebben we erg gelachen om van alles en nog wat en geluisterd naar muziek.

Helaas heb ik hierna nog maar 4 volle dagen te gaan in Ukutuka, waarvan 1 een uitstapje naar de apen en olifanten, 1 vrije dag voor je vertrekdag, en dus 2 dagen aan het werk. Dit gaat wel enorm snel! Misschien is 2 week niet genoeg om hier te zijn…
Maar aan de andere kant heb ik deze keer gelukkig weer wat leuks in het vooruitzicht, het reizen door Zuid-Afrika!! Maar..eerst nog even genieten van de komende dagen..!

Tot de volgende keer maar weer!

  • 06 Juli 2013 - 11:40

    Monique:

    Zo, ik ben er even lekker voor gaan zitten met een bakkie leut.......ik heb weer genoten van je belevenissen. Die dansende koe achter in de auto vond ik echt geweldig. Heerlijk vertoeven tussen die kleine schatjes daar. En ach...irri mensen kom je ook hier tegen. Je bent wel volop aan het genieten verder en vergeet die irri gevallen...ha,ha,ha. Wat gaat de tijd snel he.......geniete er nog maar volop van!

    groeten Monique

  • 06 Juli 2013 - 11:54

    Martijn:

    Klinkt allemaal echt ongelooflijk gaaf!!! Geniet er mag van! Xx

  • 06 Juli 2013 - 15:21

    Jans:

    Eeey Sisi, fijn om je vanmorgen ff weer gesproken te hebben en nu je mooie onvoorstelbare en indrukwekkende belevenissen te lezen.!! Kan me ook voorstellen dat,als je zoveel nieuwe andere mensen tegenkomt, het niet met iedereen kunt vinden! Dus maar lekker focussen op en Genieten van de dingen die voor jou belangrijk zijn;) !! Denk aan je, hou van je en spreek je snel!! Dikke kusss

  • 06 Juli 2013 - 18:35

    Marloes:

    hey lief vriendinnetje wat ongelofelijk gaaf allemaal vind echt enorm tof dat je dit allemaal gedaan hebt en kan niet wachten op fimlpjes en foto's die je hebt gemaakt!!! trots op jou!!! xxx

  • 06 Juli 2013 - 21:29

    Rebecca:

    Wauw Gé, fantastisch!! Geniet ervan meis, enne... Mochten die aanstellers nog eens vervelend doen: met opengehakte kippen kun je ook gooien. :P Knuffel! X

  • 07 Juli 2013 - 09:53

    Karin:

    wat een mooie belevenis zeg! mooie foto s ook! geniet nog even van de laatste dagen daar xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Hoi Hoi, Welkom op mijn reisblog! Hier zal ik mijn reizen op bijhouden. 2013: Zuid Afrika 2014/2015: Thailand, Indonesia, Australia, Fiji islands and New Sealand Veel leesplezier! Liefs Gea

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1286
Totaal aantal bezoekers 20077

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 25 Juni 2015

Down under!

19 Mei 2013 - 06 Juli 2013

Eindelijk. ....Zuid-Afrika!

Landen bezocht: