Week 9 - Reisverslag uit Mafeteng, Lesotho van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Mafeteng, Lesotho van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu

Week 9

Blijf op de hoogte en volg Gea

24 Juli 2013 | Lesotho, Mafeteng

Maandag 15 juli (Dag 8 Hluhluwe)
Vandaag waren we er weer op tijd uit! 5u wake up, half 6 ontbijt en 6u in het busje. We gingen naar een ander park waar we een game drive hadden. Ze hebben hier de big 5, dus hopelijk zien we ze allemaal.
We begonnen goed met wat olifanten en neushoorns. Dit keer hebben we ook aardig wat neushoorns gezien en ook 2 a 3 meter van ons af. Prachtige beesten, het kleine baby’tje was erg schattig om te zien.
Al gauw kwamen we ook giraffes tegen. Dit vind ik ook enorm mooie beesten! We gingen verder rijden, op zoek naar leeuwen en luipaarden. Terwijl we hierna zochten kwamen we buffels tegen en zebra’s die ons passeerden op de weg, maar geen leeuw en/of luipaardL Helaas! In het begin van de ochtend zagen we aardig wat dieren, maar later op de ochtend vrij weinig. Wel zagen we constant giraffes, maar we zijn te verwend, want dit werd al een beetje gewoon. We kregen op den duur een belletje dat er leeuwen gesignaleerd waren, maar we waren hier helaas te laat voor. Voor mij maakt het niet veel uit, ik heb ze in overvloed gezien, maar voor de anderen wel zo leuk. Hopen dat we nog ergens een game drive hebben waar ze de big 5 hebben, en we ze daar dan ook zien.
Na de ochtend rond te hebben gereden was het tijd voor de braai. Gisteren ook al gehad, maarja, deze in nou eenmaal inclusief bij de optionele tour, de game drive. Het was goed te doen. Broodjes, salade, vlees en fruit. Na de braai moesten we nog ongeveer 20 minuten rijden voordat we weer bij de uitgang waren. Hier werden we weer opgehaald door Steve en Laurens, onze reisleider en chauffeur.
In de middag hebben we op een quad gereden. Dit was erg gaaf. Lekker scheuren door het park. Ik zat toevallig op een opgevoerde. Ik moest gas blijven geven, anders viel die uit. Dit gebeurde dus 2 keer. 1 x voor de heuvel en toen ik net naar beneden ging. Ik voelde het al toen ik naar beneden ging, maar ik moest ook weer omhoog. Dit werd een beetje lastig, dus hop op de rem en dat ding weer aan zetten. Zo kon ik vol gas weer naar boven. Super gaaf om te doen op zo’n quad rijdenJ Onderweg zagen we nog wat dieren, zoals zebra’s, daar let je niet zo goed op, want je bent meer bezig met de weg, of het een beetje rijbaar is. En alles stuift zo enorm. We zagen er ook mooi schoon uit bij terugkomstJ
Na een lekkere douche hebben we gezamenlijk gegeten. En ja, je raad het al, een buffet. Ze hadden hier heerlijke aardappelen! Maar eerst een lekker tomatensoepje vooraf (Ikke blij), daarna kon je wat vlees, groente, rijst en kip opscheppen. Daarna kreeg je weer een toetje. Dit was prima te eten allemaal! We hebben ook erg veel lol gehad onder het eten. Tranen druppelden over mijn wangen van het lachen. Dat krijg je met wat alcoholische drankjes, verschillende opmerkingen en inkoppers; het was gezellig!!
Na het eten hebben Wouter, Martijn en ik nog een aantal spelletjes UNO gedaan. Angelique deed op het einde ook nog even 2 potjes mee. Blijft een leuk spelletje! Daarna zijn we naar onze kamers gegaan om nog even te lezen, typen etc. Daarna wou ik gaan slapen, maar ik hoorde alleen maar gesnurk (voor de tweede keer), dus heb ik de oordopjes die Anneke aan mij heeft meegegeven maar weer eens gebruikt! Komen ze toch nog van pas!J

Dinsdag 16 juli. (dag 9 St.Lucia)
Vandaag hadden we een uitslaapdag! Om 7.30u wake up, 8u ontbijt en 9u vertrek! Dit was uiteraard even lekker. Maar om 4.35 was ik al wel wakker. Maar ik heb nog heerlijk gelegen! Na het ontbijt, wat heerlijk was, zijn we richting St.Lucia gaan rijden. Onderweg kwamen we langs een markt met heel veel fruit en uiteraard de Afrikaanse markt. We hebben 15minuten gekregen om even rond te kijken. We zagen leuke schalen, Angelique en ik wouden beide 1, maar het waren 2 niet vriendelijke vrouwen, en ze wouden niet echt met de prijs naar beneden, dus deze hebben we maar laten staan. Komen we vast nog wel weer tegen! Daarna gingen we verder rijden. We zouden de grote weg weer op rijden toen de 2 niet vriendelijke vrouwen flink begonnen te zwaaien. Wij dachten dat ze in een keer wel met de prijs omlaag wouden. Dus dachten, jaa daag! Maar toen begonnen ze allemaal te zwaaien en te doen. Toen bedacht Pollawat in 1x dat we nog 2 mensen misten. Dat was dus het probleem;) haha. Dus wij maar even in de achteruit en de 2 reisgenoten laten instappen. Elke keer telt onze reisleider na hoeveel mensen er in de bus zitten, maar deze keer dus even niet;)
We zijn doorgereden naar St. Lucia, alle reisgenoten, behalve ik, gingen met de boottocht mee. Dit had ik al gedaan, dus zonde van het geld om nog een keer te doen. Ik heb ze uitgezwaaid en ben met de reisleider en chauffeur meegegaan naar het hotel. Aangezien de kamers nog niet klaar waren ben ik een rondje gaan lopen. Even langs de winkels gegaan en geëindigd bij het vida café! Lang leve het internet. Om half 1 hebben we de reisgenoten weer opgehaald. Ze kwamen om 13u aan, dus kon ik nog even langs het winkeltje daarJ Toen dit keer iedereen in het busje zat zijn we nog even door St.Lucia gereden. Voor mij bekend terrein. Toen we terug waren konden we in onze kamers. Ik ben gauw mijn waszak gaan pakken en heb het naar de wasserette gebracht. Meestal duurt het 2.5 uur, wassen, drogen en strijken, dus hoopte dat het zou lukken. Het was namelijk 13.35 en ze sluiten om 15.30. Maar ze zeiden dat het goed kwam, dus ga ik maar vanuit. Daarna ben ik terug gegaan naar het hotel om mijn blog af te typen, dan kan ik, nadat ik de was terug heb, gelijk mijn blog even plaatsenJ
Dit heb ik dus ook gedaan. Hier kwam ik Rian nog tegen, vrijwilliger bij het african inpact, die was er tijdens mijn laatste 2 weken. We hebben nog even gekletst, ik blijk behoorlijk wat gemist te hebben..;) Om 18u ben ik samen met Leo en Gerda, Ruud, Angelique, Wouter en Martijn gaan eten bij Reef Dune, bekend restaurant voor mij met heerlijk lasagne! We hebben een gezellige avond gehad. Eerst ben ik samen met Wouter en Martijn nog even uno gaan spelen, aangezien het eten vaak wel even op zich laat wachten. Na het heerlijke eten zijn we weer terug gegaan naar ons hotel. Hier hadden we ook internet, dus kon ik even gezellig met Marieke, Marloes en Anneke kletsen via fb. En nog even met Anneke en Lucas gebeld. Grappig om na die weken mijn neefje weer te horen en dan te merken dat hij steeds meer gaat praten. Na het bellen en kletsen as het tijd om te gaan slapen! Dit keer zonder lezen!

Woensdag 17 juli (dag 10 St.Lucia - Drakensberg)
Vandaag werden we redelijk op tijd gewekt. 6.15u. 6.45u koffers buiten en 7.30u vertrek. Na een heerlijk ontbijt konden we nog net even tanden poetsen, daarna zijn we in de auto gestapt. We gaan richting drakenberg rijden. De eerste stop was bij een benzinestation. Hier heb ik een lekkere warme chocolademelk gedronken, even naar de toilet en weer instappen. De volgende stop was bij een Zulu village. Hier kregen we een show. Eerst gingen we de hutten in en kregen we een beetje uitleg over de tradities, voor mij al bekend. Daarna gingen we zitten en kregen we de dans te zien. Dit had ik ook al eerder gezien, maar toch zie je wel verschil in dans. Het is wel allemaal met de benen omhoog, maar er zit wel verschil in de tussendansjes. Maar leuk om te zien. Daarna konden we nog wat foto’s maken.
Er was ook een baby van 4 maand. Naar mijn idee aardig stevig, terwijl de ouders, 22 en 23 jaar, behoorlijk klein en dun waren.
Na de show en foto’s zijn we daar gaan eten in een restaurant. Geen Zulu eten, maar gewoon volgens kaart iets uit te zoeken. Ik heb een heerlijke kipburger gehad. Goed gevuld konden we weer verder. Onderweg veel landschap gezien, rietsuiker, dieren en veel bergen. Het was op zich een mooie rit, maar ook vermoeiend. Ik heb op den duur mijn ogen dichtgedaan, ik vond het wel best.
We hebben onderweg nog 1 stop gehad om even naar de toilet te gaan, daarna zijn we doorgegaan naar ons hotel. Een mooi plekje en het hotel is prima. Hier hebben ook 2 voetbalteams gezeten tijdens de WK. Nadat de koffers waren gebracht heb ik eerst een heerlijk bad genomen. Het was koud op de kamer, dus dat leek me een goed idee. Boekje erbij, kop warme chocolademelk. Heerlijk even!
1.5 uur later bedacht ik dat ik er maar eens uit moest, om 18u was er kantoor, dus de boel weer betalen. Samen met Pollawat, Wouter en Martijn hebben we nog even tafel tennis gespeeld, heel even darten en daarna uiteraard weer uno! Het geluk was niet aan mijn kant deze dag, maar het is wel even gezellig.
Om 19u gingen we richting het restaurant. We hadden wederom een buffet, maar dit keer stuk meer keus. Het was echt wel goed zeg maar! Ik had niet heel veel trek, dus heb niet veel van het buffet gehad, maar het toetje was heerlijk, daar heb ik wat extra van genomenJ
Na het gezellige etentje, ik zat bij Leo en Gerda, waarbij ik door de ober voor de dochter werd aangenomen, zijn we terug gegaan naar onze kamers. Ik heb gelijk mijn blog maar weer bijgeschreven, anders wordt het weer zo veel terug denken:P Daarna nog even gaan lezen en heerlijk gaan slapen!

Donderdag 18 juli (dag 11 Drakensberg) Nelson Mandela is jarig.
Vandaag gingen we de bergen op. Sani-pass. We vertrokken om 8.15 van het hotel. We moesten even rijden voordat we werden opgehaald door de jeeps. In 2 jeeps gingen we verder richting de bergen. Eerst hadden we een mooie asfaltweg, maar algauw veranderde het in een hobbelweg. De eerste stop was een aantal meters omhoog. Al een mooi gezicht, al die bergen om je heen. Maar het was allemaal wel wat grauw. Na een aantal foto’s en wat papierwerk in vullen voor de grens naar Losetho, konden we door met de trip. We hebben een aantal stops gehad en wat foto’s genomen. We hadden de eerste stop voor de controle van Zuid-Afrika. Even een stempel en we mogen verder met de jeep. Op den duur kwamen we bij hele steile stukken, hier konden we dan ook niet gaan stoppen. Wel jammer, want zag je net ijs tussen de rotsen liggen. Maar gelukkig vanuit de auto nog even een plaatje van kunnen schieten.
Na deze rit waren we bij de grens van Losetho. Een armmoedig gebouw, waarvan je bij ons in NL zou denken dat het een slooppand is. Maar goed, zolang wij onze stempels kunnen krijgen kunnen wij verder. We reden verder naar een stukje waar mensen woonden. Hier hebben we eerst even balletje getrapt met de kinderen. Die vonden het geweldig. Daarna kregen we een beetje uitleg over het volk. Een lekkere geur hing in het huisje. Ik zat met mijn neus boven een pan met kolen, dus vond het erg apart. Toen de gids klaar was met zijn verhaal over de bevolking deed de vrouw de deksel met kolen van de pan af. Ze had een brood gebakken! We mochten allemaal even proeven, het was heerlijk! Het brood ging er goed in! Je kon ook nog wat spullen kopen. Nadat iedereen klaar was konden we weer terug naar de grens. Hier hebben we in de hoogste pub van Afrika gegeten. Heerlijke lasagne. Na het eten zijn we nog even naar de punt van de berg gaan lopen en hebben we nog wat foto’s kunnen schieten. Mooi plaatje, al die bergen om je heen!
Daarna gingen we weer terug. Eerst de grens en daarna het mooie stuk berg. Steil en scherpe bochten.
Het mooie was dat we onderweg, juist op het steile stuk met scherpe bochten, tegenliggers aankwamen. En niet gewoon een jeep, nee vrachtwagens met aanhangers. Hierdoor hebben we een hele mooie scherpe bocht moeten maken! Verderop kwam er een vrachtwagen aan die een andere vrachtwagen aan het meetrekken was. Hiervoor gingen we aan de kant staan van de berg. Een aantal inzittende van onze kar durfden niet te blijven zitten, ze waren bang dat we aangeduwd werden en zo de berg zouden afvliegen. Dit viel allemaal wel mee, nadat de vrachtwagens zich losgekoppeld hadden, de ene vrachtwagen vooruit reed, wij een stuk achteruit en erbij langs konden was het alweer klaar. Daarna konden we gewoon doorrijden naar benden. Dit schoot aardig op. Een aantal km voor de plek waar we weer opgehaald werden, kreeg de andere auto pech. Iets met de band. 1 minuut later stond er al een vervangende auto, dus konden we op tijd weer instappen in onze bus en terug naar het hotel.
Hier kwam ik erachter dat ik mijn sleutel kwijt was van mijn kamer. En het stomme is dat ik ook nog weet waar die moet liggen. Ik heb maar even een nieuwe sleutel opgehaald.
Terug bij het hotel heb ik samen met Wouter, Martijn en Pollawat nog even gevoetbald. Ik kwam erachter dat ik nog 0.0 conditie heb! Dat wordt hard trainen thuis!
Na het voetballen heb ik lekker even een warme douche genomen en zijn we gaan eten in het restaurant. Na het eten ben ik heerlijk gaan slapen! Morgen weer een reisdag!

Vrijdag 19 juli (dag 12 Oost Londen)
Vandaag was een reisdag! We hebben eerst goed ontbeten, het zag er allemaal erg lekker en goed uit.
Om 7.30u zijn we vertrokken met ons busje. We hebben weinig gedaan. Tussendoor een aantal korte stops om even te toiletteren, eten en te drinken, maar voor de rest vooral rijden. Ondertussen zie je uiteraard genoeg, daar is niets mis mee! Op den duur vind ik het allemaal wel een beetje hetzelfde, maar je kan vaak wel een beetje verschil zien als je een andere streek opgaat. In bomen, landbouw en huisjes. Het blijft wel apart dat het verschil zichtbaar zo dicht bij elkaar leeft.
Eenmaal in de buurt aangekomen van ons hotel, stond de eigenaar ons al op te wachten met de auto. Dit is de eerste keer dat we als groep via FOX daar gaan slapen, dus de weg is nog onbekend evenals het hotel. We moesten nog een aardig eind rijden over hobbelige wegen. Niet het beste pad, maar goed, nog net begaanbaar. Onderweg kwamen we langs de bewoners van de streek. Weer veel mensen die zwaaien en lachen naar je. Deed me denken aan de projecten in St. Lucia. Uiteindelijk kwamen we bij het hotel aan. Op het eerste gezicht dacht ik, dit weet ik niet. Maargoed, dat was alleen uiterlijk. Allemaal kleine witte huisjes redelijk dicht op elkaar. Toen we doorgingen naar de receptie kregen we de sleutel. Er liep iemand mee met mijn koffer en vertelde me waar mijn kamer was. Ze deed de deur open en daar zag ik een gezellige kamer met 1 stapelbed en een 1persoons bed. Toen deed ze een andere deur open en hier stond een enorm 2persoonsbed. Maar je kan er met zijn 4-en wel in slapen, zo groot! Dus een 5-persoons kamer voor mij alleen. Daarnaast nog een badkamer met bad, douche en toilet. Dit was wat aan de oudere kant, maar de kamer zag er erg sfeervol uit!
Nadat ik mijn spullen een beetje uitgepakt had zijn we met een groepje naar het strand gelopen. Even een klein stukje lopen en je bent er al. Hier waren erg veel schelpen en een aantal roten. Martijn , Wouter en ik moesten hier uiteraard even op klimmen. Op den duur kwam ik niet echt verder, aangezien het glad werd en ik wat uitgleed. Ik zou daarom een andere steen pakken, maar dan moest ik het direct na een golf doen. Dit ging in principe nog goed, maar de volgende steen was enorm glad, je raad het al, kletspoot! Net de golf voordat ik weer omhoog kon springen. Gelukkig was het algauw weer droog;)
Na het strand gezien te hebben zijn we terug gegaan. Hier konden we thee, koffie, chocolademelk pakken en ze hadden verse scones voor ons gemaakt. Dit was allemaal erg lekker!
Ondertussen konden we allemaal even op internet, de verbinding was helaas niet goed, maar toch. Daarna hebben we constant gedart. Om 19.30 was het tijd om te gaan eten. Voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht. We hadden bij alle 3 keuze tussen 2 dingen. Het eten was niet enorm geweldig, maar het was te doen. Na het eten zijn we weer naar het soort café gegaan. Hier hebben we gebiljart. Laurance en Wouter tegen Martijn en mij. En je raad natuurlijk al wie er gewonnen hebben….;)
Na een gezellige avond was het tijd om onze rust weer te pakken. Lekker even lezen en slapen!

Zaterdag 20 juli (dag 13 Port Elizabeth)
Dit was wederom een reisdag. We hebben vrij weinig gedaan onderweg. De eigenaar van het hotel reed weer een stukje met ons mee. Dit keer naar het pondje om ons over de rivier te brengen. Dit zou ons 1.5u aan reistijd schelen! Het was ook nog wel grappig. Een handgemaakt scheepje, buitenmotor eraan. Eerst de mensen erop, daarna de bus. Het was maar eventjes, maar toch leuk om even mee te maken.
Verder hebben we uiteraard de stops tussendoor voor toilet, eten en drinken gehad. We hadden nog 1 andere stop, hier konden we even uitstappen en een stukje lopen. Het scheen een leu

  • 24 Juli 2013 - 08:23

    Marloes:

    dacht al wanneer komt er weer en reisverslag.hoort wel weer tof! veel plezier nog daar! en tot gauw Xx

  • 24 Juli 2013 - 10:06

    Marieke, Matthijs, Anouk En Rowan:

    We hebben t weer gelezen Gea! Leuk!!!
    We zijn benieuwd naar de foto's
    Geniet er nog maar even van en tot snel! Liefs van ons allemaal! Xx

  • 24 Juli 2013 - 10:27

    Miriam:

    Super om al je verhalen te lezen!! Wat een belevenissen allemaal, zie er naar uit om ze in het echt te horen, met foto's erbij natuurlijk! ;).
    Geniet van je laatste weken!! Liefs en een dikke kus! Miriam

  • 24 Juli 2013 - 12:27

    Monique:

    ik heb ook weer mee genoten van je avonturen....leuk hoor

  • 24 Juli 2013 - 19:49

    Gertjan:

    Heb het verhaal weer gelezen, ben ook benieuwd naar de foto's, geniet er nog even van! Tot binnenkort!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Hoi Hoi, Welkom op mijn reisblog! Hier zal ik mijn reizen op bijhouden. 2013: Zuid Afrika 2014/2015: Thailand, Indonesia, Australia, Fiji islands and New Sealand Veel leesplezier! Liefs Gea

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 20069

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 25 Juni 2015

Down under!

19 Mei 2013 - 06 Juli 2013

Eindelijk. ....Zuid-Afrika!

Landen bezocht: