De tweede week - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Gea Veenwijk - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Gea

Blijf op de hoogte en volg Gea

02 Juni 2013 | Zuid-Afrika, Durban

Hallo lezers,

De tweede week zit er ook al weer bijna op. Wat gaat de tijd snel zeg. Ik ben nu op de helft van mijn project in St.Lucia. Gelukkig ga ik dan nog door naar Ukutula en verder Zuid Afrika.

Ik heb de afgelopen week weer veel kunnen zien en beleven hierin in Zuid Afrika.

Zaterdag 25 mei ben ik begonnen met een ontbijtje in vida e caffé. Hier kunnen we altijd gebruik maken van internet. Na een goed ontbijtje (lekker yoghurt met muesli) ben ik samen met Chris, Michelle, Lori, Jessica en de hond vlekkie naar het strand gegaan. Het is ongeveer 20/25 minuten lopen, maar het is fantastisch daar. Erg mooi!! Dikke golven, maar het water is rond de 25 graden. Ook kan je er heerlijk op het strand liggen. Het waait er wel wat harder, maar waneneer je iets verder van het water gaat liggen is het prima te doen! Een beetje lauwersoog idee kreeg ik ervan. Hier hebben we even een aantal foto’s kunnen nemen.

Na het heerlijk relaxen in de zon, was het tijd om weer terug te gaan. We gingen met de hele groep op hippo en croc tour. We hebben veel hippo’s gezien en zelf een baby die zowat rechtop stond op het water (blijkt dat ze op de moeder staan). Verder hebben we een kleine krokodil gezien en een grote, deze zwom in het water. Wel gaaf om ze zo te zien.
Op een gegeven moment was het tijd om wat te drinken. Dit deden we naast een familie hippo‘s aan de kant van het water. Alle kleinere hippo’s waren in het midden, de moeders eromheen. 1 groot mannetje was aan de waterkant en deze bewaakt de groep. Op den duur begon deze ook zijn bek open te trekken en een waarschuwingsgeluid te maken. Ik was net op tijd met mijn camera,dus heb deze op de foto kunnen zettenJ
We gingen nog niet weg, dus op den duur ging de hippo onder water en kwam een meter of 6 van ons weer boven water. We bleven nog steeds op de plek,dus kwam ie nog dichter bij. 3 meters ongeveer. Cool om te zien. Hij gaf het op den duur op en ging terug naar de groep. Wij hebben onze drankjes opgedronken en zijn verder gaan varen. Ik heb een paar prachtige foto’s kunnen nemen van de zonsondergang. Echt prachtig hier!

Na het uitje zijn we gezamenlijk uit eten gegaan. Even heerlijk een pizza eten, of een burger. Zaterdagavond moeten we namelijk zelf voor eten zorgen. Een pizza kan je krijgen vanaf 48 rand, dus dat is 4 euro. Daar kan je niet voor inslaan. Onder dit etentje begonnen we met mopjes en op den duur deden we spelletjes. Het was een erg gezellig etentje! We waren nog steeds behoorlijk in de stemming, dus op de kamer gingen we maar door met de mopjes. Vooral Elly, uit USA, is hier erg goed in, ik had buikpijn van het lachen. We zijn nog even met een groep van 6 meiden naar een plaatselijk café geweest. Lekker muziekje, drankje en kletsen. Zo leer je elkaar wat beter kennen, dus leuk om dit even te doen.

Vanochtend vertrokken er 2 vrijwilligers, Michelle en Chris. Zondag hebben we weer een heerlijk ontbijtje gehad in vida e caffé en even gebruik gemaakt van internet, we hebben daarna een broodje bij de SPAR gehaald en hebben onze feestjurken aangedaan. Deze zondag waren we uitgenodigd bij een trouwerij, een traditionele ZULU trouwerij. Super gaaf om mee te maken. Wat een verschil…
We gingen er met 2 auto’s heen. We kwamen eerst bij het huis van de bruid (geloof ik), waar we allemaal een stoel kregen en moesten gaan zitten. Hier werden al verschillende foto’s gemaakt van de hele groep. Op den duur ging een soort muziekkorps vooraan, daarna de dansers, daarna de rest. We gingen in de stoet naar een open ruimte lopen. Iedereen ging in een grote ronde zitten. Vooraan de dansers, daarvoor zaten de bruid en 4 soort persoonlijke dansers. Om hen heen zaten familie, kerkgenoten, African Inpact en alle andere genodigden.
Toen ongeveer iedereen aanwezig was begon het muziekkorps te spelen en gingen er mensen dansen en joelen. Een teken van blijdschap. Op den duur ging de bruid met de 4 andere dansers naar groepen. Ze hadden allemaal een stok in de hand. Deze gaven ze aan mensen, en iedereen die bij deze mensen hoorden, die moesten onder begeleiding van de muziek een dans doen richting de bruid. Deze zat inmiddels op een kleed. Deze groep kon dan hun geschenk geven. Deze bruid wou graag kleden, dus kreeg ze in totaal geloof ik een stuk of 30 kleden en verder geld. Van ons in elk geval..
Want ja, ook wij kregen de stokken, en ja, ook ik! Haha, dus hoppa, met stok en al onder begeleiding van de muziek de dans doen. Toen we bij de bruid waren eerst wat foto´s schieten, even een klein praatje en toen ons geschenk geven. Dit duurt allemaal wel even, voordat iedereen is geweest. Deze bruid is lid van de Nazareth kerk, dus alle leden van deze kerk waren in hun speciale kleding en deden een dans met zong. Ook erg moe!
Zo gaaf om te zien hoe goed en flexibel die oudere mensen (gogo’s) hier nog zijn, dansen, benen omhoog en hoppa! Al met al ben je hier zowaar de hele middag mee bezig. Af en toe de dansgroep tussendoor wat dansjes, allemaal traditioneel. Daarna kwam de bruidegom pas in beeld. Hij had ook iets speciaals aan, en deed een vage dans en kwam dan naar de bruid om het geld te tellen ofzo. Beetje vaag allemaal, maar hier hebben we ook niet heel veel van meegekregen.
Wij wouden voor de grootste drukte eigenlijk weggaan, maar toen we weer bij het huis waren moesten we eerst allemaal zitten. Het is onbeleefd om weg te gaan zonder eerst te eten. We kregen rijst met een sausje en vlees, en een deel van een koe. Als je gaat trouwen moet je namelijk koeien betalen aan de familie van de bruid. 1 van deze koeien was deze ochtend geslacht voor de trouwerij. Hier heb ik niets van gehad, vond het niet zo’n lekker idee en het zag er voor mij niet echt lekker uit.
Hierna konden we vertrekken. Ik heb veel gezien en gehoord op deze trouwerij en had ogen tekort. Ik kan ook niet alles goed omschrijven, maar gelukkig heb ik wat opnames kunnen maken.
Verder hebben we deze dag nog rustig aan gedaan. Er kwam 1 nieuwe vrijwilliger deze dag (al om 7 uur in de ochtend), dus verder weinig bijzonders. Mijn eerste week zat er op!

De nieuwe week was aangebroken, nieuwe projecten, nieuwe indrukken.
Ik ben de Maandag begonnen met het seeding project. We hebben bij het vrijwilligershuis een compost gemaakt en verder spinazie, uien en pepers gepoot. We waren met zijn drieën en hebben het snel kunnen doen, want we hadden nog aardig wat tijd over. Daarom hebben we nog een evaluatie gemaakt van 10-families project.
Na de lunch had ik weer een voor mij nieuw project te doen, namelijk fence project. Hierbij heb ik samen met 2 andere vrijwilligers een begin gemaakt met het maken van een hek om te tuin van een bewoner. Leuk om te doen, gewoon even lekker bezig zijn. Het was een grote tuin en we zijn op de helft gekomen. Verderop in de week zouden 3 anderen het afmaken. Het schijnt mooi te zijn geworden.
Het is leuk om te zien hoe blij mensen zijn als je ze helpt, dankbaar werk!!
Na terugkomst zoals gewoonlijk weer even gebruik gemaakt van internet. Na het diner weer tijd voor een babbeltje en chocola in 1van de kamers..J

De Dinsdag ben ik weer wat minder begonnen. We gingen naar een vrouw die deze nacht weduwe was geworden. We gingen daarvoor eerst naar de supermarkt om wat eten en drinken te kopen voor de eerste dagen. De vrouw was in het zwart gekleed en droeg een zwart keppeltje. Dit hoort zo, teken van dat ze aan het rouwen is.
We hebben hier even gezeten, gezongen, gebeden en weer verder gegaan.
Ik had deze morgen Khula support group. Deze ochtend zoals gewoonlijk begonnen met de ronde over hoe het met iedereen was en hoe de week was geweest. Daarna gingen we speciale speltjes maken (HIV/AIDS). Best even lastig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt. En het zijn leuke dingen, je kan er ook armbandjes van maken,deze vind ik vooral leuk. Die zie je ook overal liggen voor de verkoop. Het kost wel heel veel tijd, dus moeten een andere keer er weer mee verder.

Na de lunch was het tijd voor HBC walking. De eerste keer dat het lopend was. Een probeersel. Maar het is ons goed bevallen. We hadden muziek bij ons, dus we hebben er HBC dancing van gemaakt. Was geweldig, beetje dansen over de wegen, mensen vonden het prachtig. Nokwethembe, onze begeleiding, ook. Ze wist niet dat ik zo goed kon dansen zei ze…(nu moet ik telkens dansen als ze het tegen een Afrikaan zegt). Wel grappig. We hebben deze middag 3 mensen kunnen zien. 1 daarvan was een 4-jarig meisje dat niet praat en niet kan lopen. Zo sneu om te zien, en een jonge moeder die het niet echt serieus neemt. Dit is wel lastig soms. Dan wil je graag wat doen voor het meisje, maar als de familie niet meewerkt kom je niet zo ver. Verder hebben we een goede dag gehad deze dag, dus laten we ons daar maar mee bezig houden.

De Dinsdagavond gaan we standaard naar een eetgelegenheid hier in de buurt. Fish en chips voor de 25 rand, oftewel 2 euro. Drankje en toetje zijn rond 29 rand, dus heerlijk goedkoop etentje. Je kan ook thuis eten, maar dan ben je de enige…haha

De Woensdag had ik een ochtendje kliniek. Deze ochtend duurde erg lang. Ik was samen met Kat en we hebben in totaal 58 mensen gehad waarvan we het gewicht, tempratuur en bloeddruk van moesten meten. Dit in 3 uren, dus dat ging langzaam…. Zat 1 baby bij van 10 dagen, zo klein en licht, je zou haar bijna meenemen. Al die kleine baby’s hier, zou ze bijna allemaal wel willen adopteren, maar goed dat het niet nodig is en ze het goed hebben bij hun eigen ouders.
Na de lunch had ik met Elise HIV ed. Voorlichting geven over HIV aan volwassenen.
Niet helemaal mijn ding, maar wel belangrijk omdat het een groot probleem is hier in Zuid-Afrika.
We hadden een reader en deze lezen we helemaal door met degene die erop af komen. Ze moeten het 3 dagen volgen en dan de derde dag moeten ze een toets maken. Wanneer ze voldoende punten halen krijgen ze een certificaat. We hebben het eerste gedeelte voorgelezen en Swelhee heeft alles voor ons vertaald in Zulu. We hadden eerst 2 mensen, toen 4, toen 7 en toen 4. Er kwamen 3 mensen uit een scholingklas bij zitten, maar het mocht niet van de leraar, dus moesten ze helaas weer terug.
Maar goed, 4 is mooi, 4 meer mensen die weten over HIV en het kunnen doorvertellen.

De avonden zijn allemaal vrij hetzelfde, op een kamer zitten kletsen, de meesten eten chocola en er worden grapjes verteld ed. Dit zijn erg gezellige avonden..J

Donderdag ben ik voor het eerst echt op de crèche geweest. Ik heb iets anders, maar dat begint om 10.15 , dus kunnen we het eerste uur aanwezig zijn op de crèche. Hier leren de kinderen al Engels. De nummers, het alfabet en vormen. Het is grappig om te zien hoe leuk ze het vinden. Zelfs de allerkleinsten weten het al aardig doordat ze het meekrijgen van de ouderen. Op deze crèche is er een speciale babygroep, dus Engels word gegeven aan kinderen van 2-4 jaar.
Om 10 uur ben ik met Elise naar de basisschool gegaan. Hier hebben we HIV voorlichting gegeven. Deze kinderen moeten de lessen 2 weken volgen, dan krijgen ze een toets. Vandaag was de dag. Herkenbaar hoe de kinderen erbij zitten en rondkijken. En af en toe even spieken bij de buurman/buurvrouw…Bij min 16/20 punten krijgen ze een certificaat. Maar dit kijken we thuis na. Nadat we klaar waren kwam er een jongen van ongeveer 12 jaar aan die een andere jongen even les zou geven over HIV. Hij deed precies wat wij doen. Dat was wel grappig, Hij wist het precies! Om 11 uur waren we hier klaar, dus konden we nog een uurtje op de crèche zijn. Op de dus had ik een klein meisje in mijn handen, wat een schatje!! Dit is mijn baby!! (iedereen heeft hier een baby).

In de middag had ik weer HIV ed voor volwassenen. We zijn verder gegaan met waar we gebleven waren. Helaas waren het er maar 3 van de 4, dus kan de andere vrouw deze week niet haar certificaat halen. De reden dat ze niet kwam was dat ze honger had, en met een hongerige maag kan ze de stof niet tot haar nemen. Dat zijn de harde dingen die hier normaal zjin.

In de avond hadden we een keer wat anders! We gingen cupcakes maken. Dit omdat het Vrijdag internationale kinderdag is. Dus hebben wij iets speciaals voor de kinderen. Het deeg ging goed, het bakken ging iets minder, de over liet nog wat te wensen over, maar de versiering was weer leuk. Heel simpel, maar de kinderen eten het nooit, dus erg speciaal voor hen!

Vrijdag had ik dezelfde activiteiten als Donderdag. Eerst de crèche, daarna de basisschool. We mochten 3 certificaten uitdelen. Van de 10 die de toets hadden gedaan waren er 8 geslaagd. Alleen 5 van 8 hadden nog geen lessen gevolgd. Dit is een voorwaarde, dus zullen ze deze lessen de komende 2 weken moeten volgen, dan krijgen ze hun certificaat. Daarna konden we weer even een uurtje spelen met de kids. Geweldig hoe ze genieten van de spelletjes die we met ze doen en…van de cakejes!! De juf die de vertaling in Zulu deed zei dat we ze gemaakt hadden omdat we van ze houden, je moest alle kopjes zien glunderen, GEWELDIG! En van de cupcake hebben ze genoten!!

De middag hadden de volwassenen de toets. Ze hebben het allemaal gehaald. 1 had alles goed!! De andere 2 hadden wat hulp nodig, even doorvragen op wat ze hadden opgeschreven. Daarna hebben beide het ook gehaald gelukkig, dus 3 certificaten verder!! Leuk hoe ze reageren op een compliment, helemaal verlegen!

De Vrijdagavond hadden we eerst een presentatie over de maand. Wat we gedaan en gezien hebben deze maand, daarna hadden we een spelletjesavond…Nee dit keer niet elke keer gewonnen..;)
Maar het was erg gezellig! Spelletjes gedaan die ik nog nooit gedaan heb en je hebt er niets voor nidig, alleen jezelf en concentratie….J

Het is weekend!!
Zaterdag 1 juni alweer! Vandaag zijn we in alle vroegte vertrokken naar het strand. Eerst zijn we door een natuurpark gereden. PRACHTIG!! Veel dieren gezien en een prachtige natuur! Daarna lekker op het strand gelegen. Alleen hadden we niet heel veel geluk. Het waaide enorm hard deze morgen. Dus terwijl we lagen kregen we allemaal zand op ons. Heerlijke combinatie met zonnebrandcrème trouwens!
Maarja, wel even langs het water kunnen lopen en even foto’s schieten. We hadden eten en drinken mee voor de hele dag, dit zat in een box. We lagen allemaal lekker, toen er een aap aankwam en ons fruit ging jatten. Ik vond het op zich wel grappig, best slim;) Maar ik vond de apen niet meer grappig toen we gingen bbq-en. Eerst zaten we allemaal lekker toen 1 van de apen brood jatte uit de auto. We hadden de kofferbak nog open..nee, niet slim dus! Daarna hadden we de broodjes maar bij ons gehouden, ik had 1 open naast me liggen op mijn bord. Komt er een aap aan, die bijna mijn broodje had gejat!! Ik schrok me kapot natuurlijk, maar die apen waren overal om ons heen. Om gestoord van te worden! Bijna weer aangevallen door een aap…tsja, ik heb wat met apen denk ik..dat was de tweede keer.

Omdat de wind zo hard was zijn we al op tijd weer terug gegaan, dit was weer door het natuurpark. We zjin onderweg nog gestopt op een plekje waar je de natuur kan zien vanuit zo’n bos huisje. Echt prachtig! We zagen een krokodil die in de zon lag te chillen en een everzwijn die zat te grazen, met zijn vriend de Birdy. Op den duur zagen we de krokodil te water gaan en richting de everzwijn gaan. Hij bleef op 2 meter afstand staan. Wij in afwachting, ga nou, pak hem dan (tsja, natuur)..Maar nee hoor, geen beweging. We moesten eigenlijk al terug, maar we wouden het zien!! De everzwijn liep door naar ons toe, maar de krokodil bleef liggen. We wouden het opgeven, maar toen zagen we de krokodil bewegen. Hij zwom naar de zwijn toe.. Toen dachten we, nu gaat het gebeuren…Maar de krokodil bleef hangen in het riet…(terwijl de situatie daarvoor helemaal open was), tsja toen had de zwijn ook wel wat door en ging ervandoor. Toen zijn wij er ook vandoor gegaan, jammer dat we niet dat stukje natuur hebben kunnen zien, maar het was geweldig!

Daarna hebben we lekker gegeten en zijn we op stap geweest. Heb er Nederlanders gezien en Afrikanen, dus een avondje Nederlands praten! Ook best een keer lekker!J

Vanmorgen heb ik om 7 uur 5 vrijwilligers uitgezwaaid; Elly, Lori, Jesscica, Jocelyn en Skip. Ik ga de grapjes en gezellig avondjes missen.
Verder is het vandaag een rustig dagje, om 12.30 komen er5 nieuwe vrijwilligers.
Misschien dat ik volgende week mee kan naar de kerk, ook wel keer leuk om mee te maken denk ik..! Maar moet je wel met iemand mee gaan. Zal eens vragen.
Nu maar middagje strand en ochtend internet.



Nou ik geloof dat dit het wel was. Tot het volgende verhaal.


Liefs Gea

  • 02 Juni 2013 - 13:28

    Karin:

    Weer een leuk verhaal om te lezen fijn dat je het zo naar je zin hebt
    Xxx

  • 02 Juni 2013 - 14:06

    Jenet:

    Wow... wat beleef je zo veel Gea! Prachtige foto met 'jouw' baby :-)

  • 02 Juni 2013 - 14:09

    Bianca:

    Gea, echt top om te lezen hoe je eerste twee weken zijn verlopen!
    Met dat dansen geloof ik idd ook wel ;)
    Heel veel succes in de aankomende weken, topper !
    K kijk uit naar je volgende verhalen.
    Dikke kus

  • 02 Juni 2013 - 14:22

    Monique:

    prachtig

  • 02 Juni 2013 - 15:37

    Jans:

    Hey Wijffie,

    Heerlijk om zo van je al je belevenissen mee te kunnen genieten!
    Prachtige foto's, het maakt het allemaal nog levendiger!
    Ben trots op je en kijk ook uit naar je next story...:)
    Dikke kus

  • 02 Juni 2013 - 17:22

    Christine:

    Hahahaha, net of jij oooooooit een spelletje wint! Misschien als ik niet mee doe... ;-) Fijn dat je aan het genieten bent, en inderdaad een fantastische foto met 'jouw baby'! Veel plezier weer voor de komende week! X Chris

  • 02 Juni 2013 - 17:45

    Marieke:

    Wauw, wat een belevenissen Gé! Erg leuk om te lezen! Heb saampjes met de kids de foto's even bekeken, ze waren erg onder de indruk! Heel veel plezier meis, doe voorzichtig en we kijken uit naar je volgende reisverslag! Xx ons

  • 02 Juni 2013 - 17:53

    José:

    Hey Geert ;-) ,

    Weer zo'n mooi reisverhaal.
    Mooi om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en er fijne mensen om je heen zijn!
    Met de mooie kiekjes erbij is het net of we er een beetje bij zijn...
    Veel succes voor de komende week en ben benieuwd naar de volgende belevenissen!

    Tot de volgende keer..(op facebook of hier)

    Liefs Joost... :p

  • 02 Juni 2013 - 18:53

    Tante Gé:

    Ha Gees, wat leuk dat je een Zulu bruiloft hebt meegemaakt. Zo anders, zo enthousiast. Ik zie jou er wel dansend tussen staan. En dan die apies, pijlsnel, daar win je niet van. Ach ze houden gewoon van je. Mooie verslagen schrijf je. Niet alles is gemakkelijk om te zien en mee te maken natuurlijk, maar het is fijn om voor andere mensen zo veel te kunnen betekenen. Mooe foto's, echt Afrika, herken er veel van. Tot de volgende keer. Een dikke tuttifrutti van mij.

  • 04 Juni 2013 - 22:18

    Marloes:

    leuk om alles weer te lezen en wat en verhaal weer :) ben benieuwd wat je de volgende weken weer beleefd :)
    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gea

Hoi Hoi, Welkom op mijn reisblog! Hier zal ik mijn reizen op bijhouden. 2013: Zuid Afrika 2014/2015: Thailand, Indonesia, Australia, Fiji islands and New Sealand Veel leesplezier! Liefs Gea

Actief sinds 31 Dec. 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 20059

Voorgaande reizen:

17 November 2014 - 25 Juni 2015

Down under!

19 Mei 2013 - 06 Juli 2013

Eindelijk. ....Zuid-Afrika!

Landen bezocht: